Zonnig kerstfeest - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Karin Holties - WaarBenJij.nu Zonnig kerstfeest - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Karin Holties - WaarBenJij.nu

Zonnig kerstfeest

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

24 December 2008 | Zambia, Chipata

Hallo allemaal,

Zit er een witte kerst voor jullie in? Voor mij niet in ieder geval. Wel een raar idee dat het nu gewoon bijna kerst is en ik heb van het hele kerstgevoel nog helemaal niets meegekregen. We hebben wel wat kerst muziek maar in de zon en in zomerse kleren is het gevoel toch heel anders. We hebben ook nog geen kerstboom en denk dat ik maar met Harco meedoe en het dit jaar maar zonder boom doe. Wel hebben we wat versieringen hangen en dat lijkt toch wel heel erg gezellig.

Iedereen weer hartstikke bedankt voor alle reacties op mijn vorige blog. Echt heel erg leuk dat ik toch steeds zoveel reacties heb. Doet me echt goed om te lezen maar dat zullen jullie nu onderhand ook wel weten. Mijn haar heeft inmiddels zijn oude staat weer terug. Heb het anderhalve week vol gehouden maar ik werd gek van het gewicht en het gejeuk. Het heeft wel hele leuke foto’s opgeleverd dus die houden jullie nog te goed.

Het ongedierte begint hier ook steeds grotere vormen aan te nemen. Het is een beetje gebeurd met de spinnen en de kakkerlakken sinds hier twee marsmannen zijn geweest die het hele gebouw hebben ontsmet. We hebben nu last van ratten, echt heel smerig. Één zit er graag op de wc en het is nu al twee keer gebeurd dat ik er een tegen kwam toen ik al in de wc stond. Met enige regelmaat schiet er een door mijn benen door en uit reflex begin ik altijd maar de gillen. Dat is op zich wel komisch want heb nu twee keer gehad dat de ratten er stil door gingen staan, ze waren duidelijk onder de indruk.

We hebben vorige week Kirsten haar 26ste verjaardag gevierd en dat was een super leuke dag voor haar geworden. We hebben haar een boekje gegeven met berichten van vrienden en familie thuis. Dit hebben we via de mail geregeld en dat viel natuurlijk in goede aarde. Bij een verjaardag hoort water en ook Kirsten heeft het er niet droog van afgebracht. Het is hier traditie om de jarige ‘s morgens nat de gooien en omdat Kirsten het op haar verjaardag zou verwachten hebben we het een dag eerder gedaan. Kirsten kwam nietsvermoedend uit de wc en kreeg 5 emmers water over haar heen. De volgende dag verwachtte ze het natuurlijk niet omdat ze het al gehad had maar dat had ze mooi mis. Ik had al iets in de gaten en liep voorop toen we naar de jongens liepen en ja hoor, daar stonden ze allemaal weer met emmers. Ik kon snel weg rennen maar ook Boukje werd helemaal nat.
In de middag hadden we nog een surprise party georganiseerd met de sisters en natuurlijk Father OT. Dat was ook erg gezellig en zo kwam de dag tot zijn einde.

Afgelopen zaterdag hebben we weer een bruiloft bij mogen wonen (met de meiden) en dat ging weer echt op zijn Afrikaans. We mochten ook naar de kerkdienst en dat was voor ons nieuw. Tot die morgen wisten we niet waar we moesten zijn en toen we de kerk uiteindelijk hadden gevonden, een half uur te laat, was er nog helemaal niemand en het zag er ook niet naar uit alsof er een bruiloft ging plaats vinden. Wij dus maar even iemand gebeld en we zaten wel goed, gewoon even geduld hebben. Na een poosje kwamen toch de eerste gasten en daar hebben we mee zitten kleppen over het ruime begrip ‘tijd’. Op de uitnodiging stond dat de dienst om 9.00 zou beginnen maar uiteindelijk ging hij om kwart over 11 van start. Ook in de kerk moesten we nog een poos wachten en daar werden we toch wel een beetje melig. We moesten al zo lang wachten, we zaten met een oude broek en bergschoenen in de kerk en we lieten nog net geen spoor van modder achter. We wilden eigenlijk op onze hakjes maar het weer zat ons niet mee, het heeft een paar dagen goed geregend en daardoor is er overal veel modder.
De bruid zag er prachtig uit en werd weggegeven door haar vader. Halverwege de weg naar het altaar moest er even gestopt worden want de muziek was er mee opgehouden. Dat gebeurde tijdens de dienst nog een paar keer. Wanneer er muziek moest zijn was het er niet en andersom. Allemaal erg komisch en als ik de bruid was geweest dan was mijn dag al helemaal verpest geweest, hier lijken dit soort klunzigheden de normaalste zaak van de wereld.
We hebben de dienst niet helemaal uitgezeten maar zijn op een gepast moment weggegaan. We waren er rond 13.00 weer en om 14.00 zou de receptie in de Youth Hall beginnen. Van de vorige keer wisten we nog dat als we er om 15.15 heen zouden gaan dat we dan nog ruim op tijd waren. Ik zat om 14.30 nog rustig te puzzelen totdat ons opeen verteld werd dat het bruidspaar al was gearriveerd. Als de wiedeweerga mijn jurkje aan en op de hakken die kant op. En we waren keurig op tijd, we zaten eerste rang en na een klein kwartiertje kon het hele gebeuren beginnen. Het leuke aan deze bruiloft vond ik dat we de meisjes die dansten kenden, we kenden ook zelf de bruid. We waren dus geen vreemden en we waren heel erg welkom. Deze receptie was ook een stuk leuker dan de eerste omdat het bruidspaar ook echt verliefd leek te zijn. Ze hadden veel meer contact met de mensen en zaten niet de hele tijd op het podium. Het dansen was weer een groot hoogtepunt en wij hebben daar ook een klein steentje aan bijgedragen. De mensen hier kunnen niet gewoon lopen, alles gaat dansend. Nu wilden wij geen flater slaan en hebben we de polonaise ingezet toen we de cadeaus moesten brengen en hij sloeg in als een bom. We hadden iedereen aan onze voeten en het was geweldig, de schaamte voorbij en gaan met die banaan. De reacties waren erg positief en iedereen kon onze inzet waarderen. Na het eten liep het feestje tegen zijn einde en zijn we terug naar huis gegaan en niet eens zere voeten. Ik heb zelfs ‘s avonds mijn hakjes nog gedragen, ze klikken zo leuk.

Afgelopen zondag ben ik mijn mobiel verloren dus ben niet meer bereikbaar op dat nummer. Niet dat die nou zo geweldig werkte maar hij doet het nu dus helemaal niet meer. Waarschijnlijk is hij uit mijn zak gevallen toen we ergens gingen eten en toen ik erachter kwam dat hij weg was, was hij al nergens meer te bekennen, mooi balen. Ik hoop maar dat een Zambiaan er heel gelukkig mee is.
Ik vind het zelf niet de moeite waard om een nieuwe te kopen dus doe het gewoon even zonder. Gelukkig mag ik de telefoon van mijn gewaardeerde huisgenoten gebruiken als mijn thuisfront wil bellen.

Hier is het nu tijd voor het vakantie gevoel in plaats van het kerst gevoel. Het project is afgerond, het enige wat we nog moeten doen is het concept verslag sturen naar onze docenten in Nederland, dat lijkt maar een kleinigheid maar kan hier in Afrika wel eens moeilijk worden. Gisteren hebben we onze eerste poging gewaagd en die is om een of andere duistere reden mislukt. Vandaag gaan we voor de tweede en ook de laatste poging. Morgen kerst en dan op VAKANTIE. Heb er echt zin in, zeker ook omdat alles nu is afgerond. We zullen na onze vakantie nog wel wat dingen aan moeten passen in het verslag maar ik verwacht geen grote veranderingen. Na de vakantie moeten we alleen nog maar een presentatie geven voor de sisters en de bisschop en dan is het echt aftellen geblazen.

Ik zal jullie de laatste loodjes van het project niet onthouden dus hier volgt de laatste update:
Het programma met de straat jongeren hebben we goed afgerond en met de hulp van Father Odron heeft deze vervolg gekregen. De jongeren hebben zelf een coach gevonden die met ze gaat voetballen en Odron houdt een oogje in het zeil en houdt de supervisie. In de toekomst is het de bedoeling dat deze groep betrokken wordt bij de activiteiten voor de katholieke jeugd en die plannen hebben we op een goede manier kunnen verwerken in het verslag.
Met de meiden hebben we verder niets meer gedaan. We hebben wel het programma op papier gezet dus de volgende studente kan daar zo mee aan het werk.
Het programma voor de katholieke jeugd heeft ook vorm gekregen maar we hebben niet helemaal een vast programma gemaakt dat alleen nog maar uitgevoerd hoeft te worden. We hebben alle informatie die we hebben verkregen tijdens het behoefde onderzoek erin gezet en hebben aanbevelingen gedaan. Zowel Kirsten en ik vinden het erg belangrijk dat de volgende student ‘ons’ project eigen kan maken en haar eigen invulling er aan kan geven, iets wat zij wil. Dat moet natuurlijk wel aansluiten bij de jongeren maar we vinden het belangrijk dat ze inspraak heeft en niet alleen maar iets hoeft uit te voeren.

Voor het afstuderen hebben we ook nog even een flinke sprint getrokken. We hebben nu in totaal 35 biografieën afgenomen en uitgewerkt. Dat zijn er 5 minder dan we zouden moeten hebben maar we zitten tenslotte wel in Afrika dus hebben wij het maar door de vingers gezien. Wel hebben we nu echt een schat aan informatie wat we allemaal voor het onderzoek kunnen gebruiken. Heb er echt zin in om daar straks in februari echt iets mee te gaan doen.
Maar zover is het gelukkig nog niet want eerst ga ik nog even gigantisch genieten van het mooie Zambia en Tanzania.

De dag na kerst, voor jullie 2e kerstdag, vertrekken we met zijn allen met een bus richting Lusaka. We zijn dan in totaal met 11 man want we hebben gisteren visite gekregen. De zus van Boukje, een vriend van Ferry en de vriendin van Sjoerd zijn gearriveerd en die reizen gezellig met ons mee. Annique en Femmie gaan 6 januari weer naar Nederland, Rick blijft hier tot wij ook weer naar huis gaan.
Zoals het nu in de planning ligt gaan we eerst met zijn allen naar Lake Kariba waar je tussen de nijlpaarden en krokodillen kan kanoën. Vanuit Lake Kariba gaan we naar Livingstone waar we oud en nieuw gaan vieren onder de watervallen. Dan gaan we naar Lusaka om lekker te shoppen en naar de Mac te gaan. Op 6 januari pakken we de Tazara express die ons in 3 dagen naar Dar es Salaam zal brengen in Tanzania. Dit schijnt een hele mooie treinreis te zijn en gaat tussen de National Parks heen. Na een nachtje in Dar es Salaam reizen we door naar Zanzibar. Daar gaan we zwemmen tussen de dolfijnen en even helemaal de pan uit chillen. Na het weekend Zanzibar moeten we maken dat we weer thuis komen want de 16de hebben de dus de eindpresentatie en volgens onze planning komen we de 15de thuis maar niets is hier zeker en we zijn afhankelijk van het openbaar vervoer.
Het laatste gedeelte van de reis, vanaf de treinreis, gaan we alleen met de meiden reizen. De jongens blijven in Zambia en wij wilden gewoon heel graag de treinreis maken.

Kerstavond ga ik naar de kerk, naar het verhaal van Jezus kijken dat wordt opgevoerd door de jongeren. De kerstdag hebben we een verjaardag van Noel, ik neem aan dat het wel gezellig gaat worden, lekker kip eten en dan tas pakken.

Ik hoop dat ik jullie een beetje lekker heb kunnen maken met de vakantie plannen.
Dan rest mijn nog jullie allemaal een hele fijne kerst te wensen en uiteraard een heel goed uiteinde en een nog beter begin van het nieuwe jaar. Ik hoop dat ik ergens nog een internet café tegenkom zodat ik nog even een kort berichtje kan plaatsen.

Oh ja, vergeten jullie geen oliebollen te kopen bij de Golff, ik bedoel Spar.

Heel veel liefs Karin en tot snel.

  • 24 December 2008 - 16:32

    Sander En Hilda:

    Hey zussie!!
    Zijn we de eerste???
    Zit net een mail aan je te typen, dus die zie je straks wel voorbij komen. Maaruh fijne vakantie, kerstdagen en goed uiteinde en begin!!
    groetjes Sander en Hilda

  • 24 December 2008 - 16:38

    Sander En Hilda:

    Mooi verhaal trouwens, we hebben het intussen gelezen.....

  • 24 December 2008 - 18:07

    Hilda Jansen:

    Oliebollen kopen??????????/
    We gaan eerst eens drie dagen aan het bakken. Waarschijnlijk kunnen we dan geen oliebol meer zien.
    Laat staan, nog eten.
    Hé nog even lekker genieten daar. Het zit er bijna op.
    Voor alvast een hele goede terug reis!
    Voor jou ook alvast de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar.
    Zie je in januari.
    Ennuh, succes met de presentatie.

    gr. van de hele familie,
    Henk Hilda Anneloes en
    Bart

  • 24 December 2008 - 19:37

    Harco:

    Ho ho ho Schatje

    Kerstmis breekt aan en Harkie heeft inderdaad geen boom staan. Misschien als ik morgen zin heb dat ik hem alsnog opzet, maar voorlopig kale kerst haha.
    Welnu geniet van je welverdiende rust en vakantie. Is weer eens wat anders zo'n zonnige kerst en een jaarwisseling onder de waterval.
    Vanuit een steeds kouder wordend Koekange wens ik je een hele fijne kerst toe, een fantastische jaarwisseling en een fenomenaal 2009.

    Love Harkie xxxx

  • 24 December 2008 - 19:56

    Erika:

    Hey..Leuk verhaal en mooie vakantie plannen. Ik zou wel oppassen met die Krokodillen straks kom je nog in het nieuws:p.. Bedankt voor je en jij natuurlijk ook een hele fijne kerst en alvast de beste wensen veur t neije joar! Groetjes en geniet van je vakantie

  • 24 December 2008 - 19:57

    Erika:

    Ik bedoel bedankt voor je berichtje natuurlijk...sorry;)

  • 24 December 2008 - 21:03

    Pa En Ma:

    Wederom mooi verhaal fijn dat het project klaar is en je kunt genieten van een welverdiende vakantie wij werken wel door. Veel plezier prettige Kerst goed uiteinde en een nog beter begin.
    Tot horens en groeten uit Koekange

  • 25 December 2008 - 09:49

    Alfred En Walda:

    Hi Karin,

    Super dat het allemaal zo lekker gaat.
    Nog ff genieten van je vakantie (volgens ons is het bijna een lange vakantie voor je, zoveel leuke dingen je al hebt gedaan ;-)).
    Wij wensen je een hele fijne kerst en een goede jaarwisseling, wat volgens mij super wordt onder een waterval.
    Nou meis nog ff genieten en dan zien we je in januari weer terug.

    Groetjes Alfred en Walda

  • 25 December 2008 - 09:50

    Albert En Coby:

    Hoi Karin,

    Weer een lang verhaal hoor. Mooi,dat alles is gelukt met jullie project. Wij wensen je vanaf deze kant ook fijne kerst en natuurlijk een mooie vakantie. Oud en Nieuw onder een waterval lijkt mij ook wel wat maar varen tussen krokodillen. Nou nee, als het niet hoeft.
    Karin tot in het nieuwe jaar.
    Groetjes Albert en Coby.

  • 25 December 2008 - 09:58

    Derkien:

    Fijn dat het project afgesloten is. Zo te lezen heb je het nog steeds erg naar je zin daar. Gelukkig maar!
    Geniet van de welverdiende vakantie!!
    Fijne kerstdagen en een spetterend 2009!!!
    Groeten Derkien

  • 25 December 2008 - 12:36

    Harry Jeanet & Kids:

    Karin,

    Vanuit Den Haag wensen we jou een fijne zonnige en gezellige kerst toe. Nu gaan we je verhaal nog ff lezen!!


  • 25 December 2008 - 16:13

    Alet:

    Hoi Karin,

    Ook dit keer weer een erg mooi verhaal. Altijd erg leuk om te lezen.

    Heel veel reisplezier nog! Ga er van genieten, want het is nu zo voorbij.

    Groetjes,
    Alet

  • 25 December 2008 - 20:21

    Jan Anne :

    heeey karin prettige kerstdagen en gelukkig nieuwjaar. ennuh nog veel plezier laatste weken.

    groeten bert, jan en jan anne

  • 26 December 2008 - 17:26

    Geke En Niels:

    Hoi hoi,

    De feestdagen zijn al bijna voorbij en zo te lezen ben je die goed doorgekomen! Veel plezier op je rondreis, een spetterend nieuwjaar en geniet van alles!!

    Liefs Niels en Geke

  • 26 December 2008 - 23:20

    Arno En Jet:

    Hey meis,
    We hebben de kerstdagen weer overleefd, nu oud&nieuw bij de Klinge nog!
    Heel veel plezier op je rondreis. Geniet ervan!
    Veel liefs Arno en Jet

  • 27 December 2008 - 13:05

    Jasper En Rianne:

    Hé Karin,
    Fijn dat het project af is!!! Kun je dus echt lekker gaan genieten van je vakantie!!!

    Heel veel plezier en alvast een gelukkig nieuwjaar!!!!

    Liefs Jasper en Rianne

  • 27 December 2008 - 17:06

    Christiaan En Sjanin:

    Hoihoi,,

    Wat weer een super verhaal!! leukleuk,,
    Geweldig dat het project afgerond is,, kun je lekker genieten van de vakantie,,
    Heeel veeel plezier!!

    Liefs Christiaan en Sjanine

  • 28 December 2008 - 10:06

    Sandra:

    Hey Karin,

    nu ik je berichtje lees is de kerst inmiddels voorbij en vermaak jij je nu in Lake Kariba. Je hebt mij i.i.g. zeker lekker gemaakt met je vakantieplanning... Maar geniet ervan, heel veel plezier en ik wens je alvast een goed oud&nieuw toe.

    Groeties Sandra

  • 29 December 2008 - 08:34

    Geeke:

    Beste Karin,

    Natuurlijk ook bedankt
    voor je verslag.
    Je bent nu op vakantie, en hopelijk heb je het erg naar je zin.
    Hier is het erg druk geweest vandaar de late reactie.
    Ik kijk al uit naar eind januari.
    Maar eerst oud en nieuw.
    ik ga zelf oliebollen bakken. Hannie en Claude zijn ook bij ons.
    Nou heel veel goeds alvast voor het nieuwe jaar en groeten aan Harko en je ouders.

    liefs van Geeke

  • 31 December 2008 - 14:54

    Fam. Steenbergen:

    Hier het lang verwachte berichtje van de familie Steenbergen. We wensen je een goede jaarwisseling en nog een paar mooie weken daar!

    groeten, Willemjan, Dieja, Willemiek, Annemarie en Frederik

  • 31 December 2008 - 23:03

    Fam Gritter:

    gelukkig nieuwjaar

  • 01 Januari 2009 - 15:50

    Lisa En Peter :

    hey vakantieganger. alleseerst een gelukkig nieuw jaar. Wij hebben het goed doorgebracht we hebben alle ledematen nog. en ik heb ook al geschaatst ben ook al gevallen. maar heb niks gebroken nog veel plezier op vakantie en tot over 20 dagen maar we sturen nog wel een berichtje voor je er weer ben en lisa is 18 en heeft haar eerste rijles ook al gehad en moet morgen weer hopen dat ze het er wederom goed vanaf brengt veel plezier en tot de volgende keer groetje lisa en peter hiep hoi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karin

Actief sinds 11 Aug. 2008
Verslag gelezen: 405
Totaal aantal bezoekers 42318

Voorgaande reizen:

22 November 2015 - 28 April 2016

Karin goes Down Under (again)

05 Oktober 2014 - 14 November 2014

Down under, Australië

04 September 2011 - 20 September 2011

Het wilde westen, USA

14 Februari 2010 - 26 Februari 2010

Rusland

20 September 2008 - 22 Januari 2009

Chipata Zambia

Landen bezocht: