De altijd-nog-een-keer-te-moeten-doen-lijst - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Karin Holties - WaarBenJij.nu De altijd-nog-een-keer-te-moeten-doen-lijst - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Karin Holties - WaarBenJij.nu

De altijd-nog-een-keer-te-moeten-doen-lijst

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

09 December 2008 | Zambia, Chipata

Hallo lieve allemaal,
Hier weer even een bericht uit Chipata waar ik de afgelopen week veel dingen heb gedaan die nu mijn altijd-nog-een-keer-te-doen-lijstje weg kan strepen. Ik zal jullie er uiteraard over vertellen maar niet voordat ik jullie eerst heb bedankt voor alle leuke reacties op mijn vorige blog, bij deze dus. Ook super bedankt voor de post die ik heb ontvangen. Gemiddeld wordt er om de 10 dagen post gebracht en er zit altijd iets voor mij bij, ook van mensen van wie ik het echt niet zou verwachten, echt heel leuk. Zoals jullie op de foto kunnen zien krijgt alle post een plekje boven mijn bed en kijk ik er vaak naar. Ook heeft de kerstboom die ik van mijn vrienden heb gekregen en speciaal plekje gekregen op de deur van mijn kast, echt super lief van jullie. Wat ik ook helemaal super vond is dat ik een groot gedeelte van mijn vrienden en vriendinnen heb gesproken via de telefoon. Ik zag iedereen al zitten in de kantine, aan het bier en de loempia’s maar voor mijn gevoel was ik er toch even bij.

In mijn vorige blog viel te lezen dat ik in de regen heb gedoucht en dat, dat dus van mijn lijstje kan worden afgestreept. Na deze bijzondere ervaring heb ik een rups opgegeten……..geen levende hoor. Hier eten ze het regelmatig. Ze worden eerst gedroogd en dan kun je ze eten. Dat heb ik dus gedaan en het was me toch een ervaring. Eigenlijk smaakt het nergens naar, de nasmaak daar in tegen wel en die blijft ook nog eens lang te proeven. Ook bleven er stukjes rups tussen mijn tanden zitten dus kon ik er extra lang van genieten. Zoals ik het nu begrepen heb moet je die dingen eigenlijk koken en dat eten dus dat gaan we nog doen.

De volgende ervaring was eigenlijk ook niet echt een succes maar heb ik wel mooi weer ff gedaan. Dat ff kan ik gerust weglaten want ik heb er 7 uur voor bij de kapper moeten zitten. Geloof het of niet, ik heb allemaal vlechtjes in mijn haar en het is alles behalve praktisch. Vorige week zondag hebben we het alle drie laten zetten en na een paar uur had ik het helemaal gehad maar ik heb toch maar doorgezet. Een hoofd met de helft vlechten is ook geen gezicht. Uiteindelijk vindt ik het nog wel leuk staan ook maar het is zo onpraktisch. Voor mijn gevoel hangt er 10 kilo te trekken aan mijn hoofd. Ik moet het wel omhoog doen anders is het echt veel te warm en kriebelt het op mijn rug. Voordeel is dan wel weer dat ik s’nachts geen kussen meer hoef te hebben. Mijn bos haar is zo dik dat ik het gevoel heb alsof ik overeind zit terwijl ik gewoon lig. De bevolking hier reageert en wel heel positief en dat is toch wel weer heel erg leuk, daar doe ik het dan maar voor. Alle drie hebben we er een beetje de balen van maar zijn te trots om het er nu al uit te halen. Nog even uitzingen dus, gelukkig kunnen we er ook alle drie nog wel om lachen en ik moet ook zeggen dat het wel steeds meer went.

Ook heb ik tijdens mijn vakantie aan Lake Malawi gezwommen zonder kleren, beter bekend als skinny dipping. Het was nacht en Kirsten en ik zijn in ons ondergoed de zee ingegaan. De rest ging niet mee, bang voor natte voeten blijkbaar. Toen we in het water waren, afgelegen hebben we ons ondergoed even uitgehad. Wat een ervaring zeg, kan ik ook afstrepen.
Ook hebben we de eerste slang gesignaleerd. Een kleintje wel te verstaan maar het was een slang. Niet erg een prettig idee want we moeten iedere avond in het donker van de jongens naar onze eigen kant lopen en ik ben bang dat we er nog wel eens een of meerdere tegen zullen komen.

De dag na de slang hebben we de eerste vogelspin gezien. Sjittepit zeg, die wil ik echt niet in mijn klamboe. Dan word ik echt helemaal gek en pak ik het eerste de beste vliegtuig weer terug naar huis.
Ook hebben we wel heel bijzondere wijze bier gehaald. Dat stond nou niet bepaald op mijn lijstje maar is wel het vermelden waard. De jongens hadden alle keren bier gehaald en nu werd het toch tijd dat wij eens gingen halen. Omdat het wel een eindje lopen is en het ook vrij zwaar is, hebben we er voor gekozen om de luie stoel van onze bewaker als vervoermiddel mee te nemen. Hij chilled altijd de pan uit in een oude kruiwagen en die paste ons wel. Dat ding had echter wel een afwijking naar rechts en de band was leeg dus het duwen was erg zwaar. Ook had het veel geregend die dag met als gevolg dat alle zandpaden nat en glad waren. Dat had weer als gevolg dat de kruiwagen op gegeven moment op zijn zij lag. Gelukkig waren er veel kinderen in de buurt die te hulp wilde schieten. Na een heel gedoe hadden we een uur later bier en 3 uur later was het ook al weer op maar we hebben wel een gezellige avond gehad.

Ik zou ook nog graag een echte Afrikaanse olifant bij ons op de binnenplaats willen zien, die staat wel ergens boven aan mijn lijst maar zie ik niet echt gebeuren. Ten eerste past hij niet door de deur en ten tweede komen ze hier in de omgeving niet voor. Denk ook dat als hij er echt zou staan ik deze woorden wel terug neem.
Dit waren wel een beetje de high lights van de lijst. Ook de moeite waard om even te vermelden is het feit dat we een heuse pizzeria hebben ontdekt en dat nu we hier nog maar even zullen zitten. Tijdens een meeting met jongeren spraken we een kok die werkt in een restaurantje waar we gewoon ook al een paar keer geweest waren. En wat denkt je, daar verkopen ze gewoon drie soorten pizza’s. Wij met de meiden natuurlijk de dag erop direct heen en hebben ze ook alle drie maar geproefd en het was heerlijk, een echt pizza. Zeker voor herhaling vatbaar.

Op dit moment is het erg rustig aan onze kant, de meiden kant. De studenten die hier woonden zijn vorige week vertrokken naar huis. Ze zijn allemaal geslaagd voor hun examen en kunnen aan de bak. Het is nu zo rustig, ik weet gewoon niet wat me overkomt. Ik hoor de vogels weer fluiten en de krekels en de kikkers. De meiden waren altijd zo aanwezig. Ze hadden de gewoonte om er om 5.00 uit te gaan, radio aan en gigantisch hard lachen en zingen. Nu ze weg zijn begint er voor ons ook een heel ander leven. Zo hebben we de tafel buiten gezet, onder het afdak zodat we lekker buiten kunnen zitten. Jammer is alleen wel dat het niet zulk lekker weer meer is. Het regent vaak en echt warm is het niet meer. Als we nu s’avonds buiten zitten dan is het gewoon fris en zit ik met lange mouwen, een vest en sjaal buiten aan de thee. Ook hebben we nu het toilet voor onszelf. Dit houdt in dat we het wc papier kunnen laten liggen op de wc maar daar ben ik helemaal niet meer aangewent. Het is zo’n gewoonte geworden om eerst naar de kast te lopen, wc papier te pakken, naar de wc te gaan, afvegen en doortrekken, handen wassen en het wc papier weer in de kast zetten. En zo zullen er wel meer dingen zijn waar ik weer aan moet wennen als ik thuis ben. Zo moeten we de deur van ons ‘werkkantoor’ altijd intrappen omdat deze niet meer los wil vanwege de klink. Ik hoop toch niet dat ik direct tegen een deur begin te trappen als deze even niet open wil.
Zoals jullie vast ook wel weten was het afgelopen vrijdag Sinterklaas avond. Dat hebben we natuurlijk hier ook gevierd. We hebben het dobbelstenen spel gedaan en dat was erg leuk. We hadden cadeautjes zoals chips, snoep, jam, slippers en ook posters van mooie mannen en vrouwen waar ook flink om gestreden werd. Het was echt een hele gezellige avond, er waren pepernoten gebakken en de jongens hadden de kamer versierd in kerst/sinterklaas stemming. Toch heb ik niet bepaald het sinterklaas gevoel gehad en het kerst gevoel zal ook wel niet komen. Dat is op zich wel jammer maar heeft aan de andere kant ook wel weer wat. Zit nu gewoon lekker buiten met kerst, in de zon tussen de Afrikanen that are dreaming of a white chrismas. Dat liedje draaiden ze laatst in de Shoprite, hier kunnen ze er lang van dromen and will never happen.

Nog maar 2 weken en dan zit het er eigenlijk al weer op, dan gaan we op een welverdiende vakantie (al zeg ik het zelf). Het project met de straat jongeren loopt super goed. De jongeren zijn erg enthousiast en erg blij om ons iedere keer weer te zien. Wel vragen ze nog met enige regelmaat om geld of andere materialen maar die geven we gewoon niet. Iedere maandag staat er voetbal op het programma en afgelopen maandag hadden ze hun eerste wedstrijd tegen een andere groep jongeren. De week ervoor hebben ze iedere morgen getraind en dat heeft zeker goed uitgewerkt. Ze hebben gewonnen met 3-2. Nu zijn ze van plan om het nationale team van Zambia te worden en zien een potje tegen NL wel zitten. De jongeren hebben er zo veel plezier van om even van de straat af te zijn en met de groep iets te doen. Ook de omgeving reageert heel positief. Regelmatig komt er iemand een praatje met ons maken, ze herkennen de jongeren van de Shoprite en vinden het erg goed dat er iets met deze doelgroep wordt gedaan. Onder tussen spreken we ze ook individueel en nemen we hun biografie af. Echt heel erg interessant om hun verhalen te horen. Het verschil is ook direct te merken tussen straat jongere en bijvoorbeeld een jongere van Youth Alive. Ze staan zo anders in het leven en ik vindt het bijzonder interessant.

Het programma van de meiden loopt niet zo lekker, of te wel helemaal niet. We hebben twee keer op ze zitten wachten maar er is niemand op komen dagen. Dat zegt wel wat op de doelgroep en we denken dat er nu gewoon te weinig tijd is om echt te investeren in een goede relatie met hun. We hebben nu wel een kleinschalig behoefte onderzoek gedaan onder die meiden en biografieën afgenomen. Met die informatie gaan we nu een plan schrijven waar de volgende studenten mee verder kunnen.

Ook hebben we aandacht gehad voor de katholieke jeugd en die moet er ook zeker blijven. Voor deze doelgroep gaan we nog een programma schrijven zodat die in februari van start kan gaan. We hebben nu een goede indruk gekregen van de activiteiten die ze graag zouden willen doen maar we zitten nog een beetje met de manier waarop we de jongeren kunnen bereiken. Er is een groep jongeren dat heel actief is en dat altijd naar de activiteiten toe zal gaan maar wij vinden het ook juist heel belangrijk dat ook die andere jongeren bij de programma’s betrokken worden. We hebben verschillende keren proberen te achter halen hoe we die jongenen kunnen bereiken maar en is nog geen goede en duidelijke oplossing voor dot probleem. Jongeren zeggen dat we het in de kerk kunnen benoemen, wij denken niet dat er dan veel jongeren zullen komen, de jongeren zelf denken van wel. Nog even over bakkeleien dus maar dat zal ook vast wel weer goed komen.
Deze laatste weken dus vooral veel uitwerken en werken aan het eindverslag. Alle informatie die we hebben opgedaan de afgelopen periode hebben we al verwerkt in het verslag. Alleen de plannen en de mogelijkheden voor de volgende periode moeten we nog even goed op papier zetten.

De examencommissie heeft ons verzoek voor het afstuderen goedgekeurd en we hebben een docent toegewezen gekregen. Dat is erg prettig maar nu hebben ze ons wat adviezen gegeven waar we eigenlijk niets mee kunnen. Zo lijkt het hun beter als we de leeftijd van 12-18 nemen terwijl wij ons nu echt richten op de leeftijd van 12 tot 23. We hebben al aardig wat biografieën en veel daarvan zijn van boven de 18. Omdat we niet het hele onderzoek hier doen wilden we een vergelijk gaan maken naar Nederland. Het lijkt ons juist er interessant om de verschillen in de participatie van jongeren in kaart te brengen en te achterhalen wanneer de verschillen zo groot zijn geworden in de culturen. We hebben nu dus een begeleidend docent en met hem zullen we dit opnemen.

Volgens mij zijn jullie nu weer helemaal bijgepraat. Ik ga de komende twee weken dus nog even hard aan het werk en dan genieten. Jullie allemaal succes met het kopen van de kerstboom en het versieren ervan.
En voor dat ik op vakantie ga zal ik zeker nog een nieuwe blog plaatsen.

Veel liefs Karin


  • 09 December 2008 - 09:23

    Marleen!:

    Hey karin!!

    Waauw wat een belevenissen heb jij weer meegemaakt.. wat goed om te lezen dat het project met de straatjongens zo goed loopt! echt super! fijn dat ook jullie nu een docent hebben toegewezen. Succes nog even met jullie project en hoplijk worden de laatste dingen nog van je todolist afgestreept!

    En wacht met spanning op de foto's, want ben benieuwd naar je mooi haren!!

    dikke knuf Marleen

  • 09 December 2008 - 10:44

    Frens En Petra:

    Hoi Karin

    Geniet straks maar lekker van je vakantie ,

    Groetjes Frens en Petra


  • 09 December 2008 - 10:46

    Sjanine:

    Hee die Karin,,

    Wat weer een gaaf verhaal om te lezen,, Al die belevenissen!! erg leuk:D
    Super dat het project goed gaat man,,
    Nog veel succes de laatste 2 weken met het project,,!

    Liefs sjanine

  • 09 December 2008 - 13:26

    Rianne:

    Hé meis,
    Wat heb je weer een boel beleefd!! Gaaf hoor!!!
    Geniet straks van je welverdiende vakantie!!!

    Liefs Rianne!!

    ps: ben ook erg benieuwd naar de foto's!!! wat een werk om 7 uur bij de kapper te zitten.. Moet er niet aan denken!!!


  • 09 December 2008 - 13:27

    Peter Je Broertje:

    hallow karin!

    ik heb het hele verhaal ook maar eens gelezen. wat een lang verhaal maar wel leuk om zow te horen hoe het met mijn zus gaat. en als dit niks word kun je altijd nog schrijfster worden. ik mag zaterdag de vrachtwagen mee naar huis nemen kan ik hem effe schoonmaken en lampjes voor de ramen maken en de gordijntjes er in hangen. hij staat nu nog in de garage maar als het goed is komt hij vanavond weer. ik hoop dat het gele folie nog op de koplampen zit wand dat willen ze er nog wel een afhalen en dan moet ik het er weer opnieuw op plakken. maar dat kan ik. nou nu weet ik ook niks meer te melden dus dit was hem maar weer veel plezier en geniet er van zowlang het nog kan groetjes en een klein kusje hiep hoi!!

  • 09 December 2008 - 13:41

    Mieke (je Nichie):

    Leuk, leuk, leuk...
    En straks lekker op "vakantie". Waar gaat de reis naartoe? Als je naar Zanzibar gaat moet je het even laten weten dan zorg ik dat ik er sta met een bloemenkrans en een lekkere coctail om je te verwelkomen! (NEEHEE, ik ben echt niet jaloers!!!) zucht....ik ga even aan het werk....
    Blijven genieten!!

    X

  • 09 December 2008 - 14:35

    Esther En Geeke En M:

    Hallooooooo Karin,

    We hebben net een evacchair oefening gehad in het trappenhuis. Zelfs Evert Mulder is geevacueerd.
    Bedankt voor je slangenbericht. Ik ga toch maar niet naar Zambia.
    Fijn dat het allemaal goed gaat.Wij leven ook allemaal naar de feestdagen toe!

    groeten van ons,

    Geeke

  • 09 December 2008 - 17:10

    Harkie:

    Helemaal goed schatte, met je haren.
    Als je het nou gewoon zo laat dan kan ik er nog ff doorheen woelen als je terug bent over 45 dagen.
    Jawel dat duurt niet zo lang meer he, het grote aftellen is begonnen en gelukkig heb je het nog steeds naar je zin daar in dat mooie Zambia.
    Veel succes nog de laatste weken en sterkte met het haar haha.

    Greetz and a big hug from Harkie xxx

  • 09 December 2008 - 18:08

    Pa En Ma:

    Hallo Hallo
    Wat een kapsel zeg staat je goed in Zambia. Het gaat zoals we lezen wederom erg goed. Leuk dat het project loopt dat er in ieder geval belangstelling van de doelgroep voor is. Hier gaat alles zijn gangetje. Klusteam is bijna opgeheven dus we zijn klaar voor jouw thuiskomst.
    Succes verder we bellen Dikke kus Pa en Ma

  • 09 December 2008 - 18:18

    Lisa:

    hey hey!

    koele coup heurr!
    mag ook wel als je er 7 uur voor moet zitten ;)
    leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt enzo.
    ik geniet elke keer weer van je prachtige verhalen. maar de bewaker heeft wel een functionele luierstoel zeg! :P
    jammer dat het progamma met de meiden niet zo loopt als jullie gehoopt hadden.. maar leuk dat de jongens wel heel enthousiast zijn zeg!
    ik wil je de komende twee weken nog heel veel plezier en succes wensen. en daarna natuurlijk een super heerlijke welverdiende vakantie!!

    Liefs!!
    xxx

  • 09 December 2008 - 19:51

    Erika:

    Hey Karin, jij nog bedankt voor je berichtje:).. wat maak jij veel mee zeg, heel anders dan bij mij.. en ben daar ook wel blij om eerlijk gezegd:p denk aan vogelspin... En dat haar staat je wel goed hoor. veel plezier nog de laatste weken. Ging snel voorbij of niet?? xx

  • 09 December 2008 - 19:56

    Fam Bremmer:

    hoi Karin,

    wat veel haar!!!!!! staat je goed. als we naar je project kijken zie je toch maar weer dat je op jongens aan kan. die zijn echt serieus bezig om te veranderen. succes de laatste 2 weken en geniet van je vakantie en we zien je graag in 2009 terug in Koekange.
    groeten Hilco, Irma en de kids.

  • 09 December 2008 - 20:53

    Sander En Hilda:

    Halloa,

    Wat nou dan, afro kapsel?? Tsjonge jonge op je paspoort kom je straks Nederland niet meer in.
    Als we je omgang met deuren zo lezen kom je trouwens hier aan de Bernhardlaan het huis ook niet meer in, we houden graag de deuren heel.....
    Veel plezier op vakantie naar Zan(d)zibar
    Ow ja weinig nieuws verder vanaf hiero..

    Groetjes Sander en Hilda

  • 09 December 2008 - 21:22

    Harry Jeanet & Kids:

    woowowwwwoowwwww Wat een mooie AFRO-LOOK!!!!
    Gaan we nu eerst je verhaal lezen!!!
    Bye Bye

  • 10 December 2008 - 12:33

    Arno En Jet:

    We sluiten ons aan bij de rest. MOOI KAPSEL!!! Maar zal inderdaad wel zwaar zijn. Zijn benieuwd wat er allemaal nog meer op jouw lijstje staat ;)
    Veel liefs

  • 11 December 2008 - 14:40

    Albert En Coby:

    Dat was weer een heel verhaal.
    Wij zijn dus inderdaad bezig met de Kerstvoorbereidingen. De boom staat alweer, nu de kaarten nog de deur uit en we zijn er weer klaar voor.
    Bij je pa en ma schiet het ook al weer mooi op. Heb laatst nog even gekeken maar ziet er mooi uit. Daar kun je straks goed badderen en douchen.
    We wensen jou veel succes met de afronding van het project en alvast een fijne vakantie toegewenst. Voor je het weet ben je weer in Koekange.
    Groetjes Albert en Coby

  • 12 December 2008 - 12:28

    Geke:

    Hoi hoi,

    Je ziet er goed uit!! Je houdt het toch nog wel een paar weken vol hè? Met dat haar.. Ben wel benieuwd naar het live-resultaat.

    Succes met je laatste week en geniet van je vakantie!

    Liefs Geke

  • 13 December 2008 - 14:18

    Roelof:

    Karin, in Nederland is het vandaag zaterdag. 1 x raden waar ik net vandaan kom. Juist ja, bij de De Spar. Hoe wist je dat zo?

    Karin, klopt het dat je op vakantie gaat naar Zanzibar? Zanzibar, de grootste kruidnagel producent van de wereld. Maar ik denk niet dat je daarvoor gaat. Ook ik was ooit eens op zanzibar. en je kunt daar heerlijk duiken en snorkelen. Ga je met de boot? Vanaf Dar-es-Salaam gaat er een soort koegelwiek. als je gaat vliegen, het vliegveld was daar zo klein dat we buiten moesten inchecken.

    Anyway. veel plezier en succes enzo.

    Roelof

  • 14 December 2008 - 08:16

    Sandra:

    Ha die Karin,

    super verhaal weer om te lezen! Die rupsen lijken mij toch echt niks...Maar gaat goed zo te horen met jullie project. Ben wel benieuwd naar jullie onderzoeksgegevens e.d. Maar nog twee weken en dan vakantie, heb ik wat gemist of gaan jullie dan ergens anders naartoe vakantie vieren???

    Groeties Sandra

  • 14 December 2008 - 19:25

    Gritters En Veentjes:

    hee karin even een berichtje van ons vieren
    cor en roelie hadden jou site nog niet gezien maar ze vonden het geweldig. je haar zit geweldig hoor.
    geniet van je vakantie.
    en we wensen jou prettige kerstdagen en gelukkig nieuwjaar.
    groetjes fam veen en
    fam gritter

  • 16 December 2008 - 18:00

    Johan, Jenny En Leon:

    hey, wat een lang haar heb je gekregen zeg, doe mij ook zo'n kapper!
    Zeker wel zwaar, had je niet het gevoel dat je hoofd achterover werd getrokken. maar wel super gaaf. Al heb ik vandaag net van je moeder gehoord dat het er al weer uit is.
    Kun je die hairextensions niet mee naar huis nemen het lijkt mij wel wat. Heb ik ook eens een bos met lang haar.
    Ben blij dat het goed gaat. We wensen je ook een goede (zonnige?) kerst en een gezellige jaarwisseling.
    En dan duurt het niet zo lang meer en dan loop je gewoon weer in Koekange rond. We kijk met veel plezier uit naar je volgende verhaal,
    Je bent echt je beroep misgelopen hoor, ik vind nml dat je geweldig kunt schrijven.
    Groetjes en nog veel plezier de laatste weekjes.
    Johan, Jenny en Leon

  • 19 December 2008 - 10:38

    Kees:

    Foutje

    Het moet Prettige KERSTDAGEN zijn.

    gr.
    Kees

  • 19 December 2008 - 17:42

    Roelof:

    Karin we gaan zo prikken. De loting is dit jaar topgeheim. nadat vorig jaar veel duo's al bekend waren is er dit jaar nog niks uitgelekt. Maar we gaan zo beginnen, dus dit leest niemand meer: Wil ik wel verklappen dat jouw Harkie met Edwin Fortuin moet prikken. zal een mooi fortuinlijk duo zijn.

    morgen uitslapen.

    groeten Roelof

  • 21 December 2008 - 19:01

    Fam. Van Goor:

    Hey Karin.

    fijne feestdagen toegewenst en alvast een fijne vakantie.
    Voor je het weet ben je weer in ons koude kikkerlandje.

  • 23 December 2008 - 18:16

    Fokke En Henny:

    Hele fijne feestdagen en een goed en gezond 2009 toegewenst. Geniet van jullie vakantie. Groetjes uit het Friese Menaldum

  • 24 December 2008 - 09:49

    Fam. Krikken:

    Prettige kerstdagen...
    En een gelukkig nieuwjaar
    Geniet er nog even van de laatste weekjes!

    Groetjes Johnny, Joke
    Erwin, Liset

  • 24 December 2008 - 10:51

    Henk En Trijnie:

    Hey Karin, Fijne Kerstdagen en een gezond 2009!!
    En een prettige vakantie

    Groetjes Henk en Trijnie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karin

Actief sinds 11 Aug. 2008
Verslag gelezen: 301
Totaal aantal bezoekers 42346

Voorgaande reizen:

22 November 2015 - 28 April 2016

Karin goes Down Under (again)

05 Oktober 2014 - 14 November 2014

Down under, Australië

04 September 2011 - 20 September 2011

Het wilde westen, USA

14 Februari 2010 - 26 Februari 2010

Rusland

20 September 2008 - 22 Januari 2009

Chipata Zambia

Landen bezocht: