Chilling out the pan bij Madagascar - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Karin Holties - WaarBenJij.nu Chilling out the pan bij Madagascar - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Karin Holties - WaarBenJij.nu

Chilling out the pan bij Madagascar

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

05 Januari 2009 | Zambia, Lusaka

Hey,

Vanuit Lusaka wil ik iedereen het allerbeste wensen voor het komende jaar, 2009. ik hoop dat jullie de jaarwisseling goed zijn doorgekomen maar aan de verhalen die ik heb gehoord en gelezen is dat wel goed gekomen.

De enige kerstdag die Zambia kent hebben we met zijn allen in Chipata doorgebracht. We hebben heerlijk gekookt en uiteraard gegeten. Ik heb de honeurs gehad om de kip te slachten en dat was toch wel weer een hele ervaring. Het ging niet helemaal professioneel en de verdere details zal ik jullie om die reden besparen. De buurman, Noel, was die dag ook jarig dus was het dubbel feest.

De volgende dag zijn we met zijn allen naar Lusaka vertrokken om daar over te stappen in een minibus die ons naar Siavonga zou brengen aan Lake Kariba. De reis verliep voorspoedig, voor zover dat hier kan, en tegen de avond waren we op bestemming. Ze hadden echter geen plaats meer voor ons en hebben ze de vergaderkamer omgebouwd tot grote slaapkamer.
Bij Lake Kariba hebben we lekker gechild. Helaas konden we daar geen kano tocht doen tussen de krokodillen en de nijlpaarden. We moesten het doen met een sunset cruise zonder dat we een dier hebben gezien maar het was wel gezellig. We zijn daar ook nog naar een krokodillen farm geweest en dat was ook wel leuk om een keer te zien maar niet heel bijzonder.

Die zondag die erop volgde zijn we naar Livingstone gereisd, daar hebben we uiteraard de fenomenale watervallen gezien en die hebben zeker een diepe indruk achter gelaten. Wat een geweld zeg, echt niet normaal maar wel heel erg mooi om daar zo dicht bij te zijn. Zelfs zo dicht bij dat ik zeike en zeike nat was maar dat was het waard.
Ook zijn we nog een nacht in Botswana geweest, daar hebben we een safari gedaan. We hebben heel erg veel olifanten gezien van heel erg dichtbij. Ze kwamen mij wel te dichtbij en het slapen in de tenten gaf mij nadien ook niet echt een veilig gevoel meer. Gelukkig hebben we geen onuitgenodigde gasten gezien en ik kan nu wel zeggen dat ik tussen de leeuwen en de olifanten heb geslapen. De volgende morgen gingen we er om 5.00 uit voor de ochtendsafari en daar heb ik de mannetjes leeuw gezien, wat een beest zeg. De oudejaarsdag kon niet beter beginnen.

Oudejaarsavond hebben we uitgezeten in een of ander hotel. Was wel leuk maar niet bijzonder. Na twaalf uur zijn we de straat op gegaan en hebben we sterretjes ontstoken. Hadden we toch nog een beetje vuurwerk want dat kennen ze hier toch niet echt.
Na de sterretjes zijn we naar een restaurantje gegaan en daar werd het een stuk gezelliger. We hebben gedanst en ik heb zelfs een aantal mensen zover gekregen om de polonaise te lopen. Het was een heel feest en om 03.00 lagen we op bed.

Nieuwjaarsdag was lekker rustig, voor het eerst sinds mijn verblijf in Zambia echt uit kunnen slapen. Om kwart voor 12 werden we pas wakker en dat was wel prettig. Ook heb ik me nog nooit zo fit gevoeld op nieuwjaardag en voor het eerst sinds een paar jaar heb ik maar weer eens de nieuwjaarsduik gedaan.
2 januari zijn we naar Lusaka gereisd. Daar begon de jacht naar geld want iedereen is zo’n beetje door het geld heen en er is ons verteld dat je in Lusaka kan pinnen, niet dus.
Mooi balen maar na heel wat gedoe heb ik nu toch geld en kan ik met een gerust hart verder mijn vakantie vieren.
De jongens zijn de dag erop verder gaan reizen en ik ben in Lusaka gebleven met Kirsten, Boukje, Femmie, Sjoerd en Anniek. We blijven in Lusaka totdat Femmie naar huis gaat.
We zijn Lusaka ingeweest en dat is toch niet echt een mooie stad, weinig leuke winkels en het is erg smerig overal. Het is absoluut geen stad om even lekker te shoppen. Na een uurtje hadden we het wel gezien en zijn we naar een reptielen park gegaan. Dat was ook al weer een avontuur op zich. Zeker met een niet zo’n snuggere taxi chauffeur die niet wist waar we heen moesten. We zaten met zijn zessen en de chauffeur opgepropt en de taxi en we moesten over een weg die niet bepaald geschikt was voor dit soort personen vervoer. We moesten een aantal keren uitstappen zodat de auto lichter was en zo door de gaten kon komen. De weg er naar toe duurde al met al een kleine drie uur. Ondertussen begon het ook nog te regenen en de ramen wilden uiteraard niet dicht. Toen we er eindelijk waren kregen we te horen dat er een andere weg was die veel beter begaanbaar was, echt grappig.
Het park was ook erg leuk, alles wat in Nederland verboden is mag hier gewoon. Zo waren er heel veel krokodillen en om ons te amuseren werden ze geport met een stok zodat ze wild werden. Wel een beetje cru maar het mag hier gewoon. Ook heb ik een python om mijn nek gehad, een krokodilletje in mijn handen en een schildpad op mijn hoofd. Allemaal ervaringen om nooit meer te vergeten.
De terugweg van het park was een stuk korter maar niet minder hilarisch. Let op: In Nederland mag je niet met z'n 6en in 1 taxi, in Zambia koop je gewoon een politie agent om. Al moesten eerst 2 van ons, 10 meter voor de politiecontrole, uitstappen om langs de controle te lopen zonder het idee te wekken dat zij ook bij onze taxi hoorden... Opzich een slim idee, maar niet als je ze dan 10 meter na de controle alweer oppikt. Lang leve de corruptie, nadat de chauffeur geld had betaald mochten we gewoon weer verder rijden. Dit alles was overigens niet ons idee, maar van onze taxi chauffeur....

De volgende dag hadden we een dag tripje geboekt ergens buiten Lusaka want in Lusaka zelf is niets te doen. We werden opgehaald en naar een super de luxe hotel gebracht. We hebben een safari gedaan en giraffes van heel dichtbij kunnen zien. We hebben ons ook helemaal te barsten gegeten in al het heerlijke eten wat er voor ons klaar stond. We werden overgoten in luxe en dat is voor een dagje toch wel erg lekker. Na het eten inclusief chocoladetaart zijn we gaan paardrijden. Van die liefhebberij ben ik inmiddels ook genezen. Ik dacht altijd dat ik wel iets met paarden had maar dat is toch niet zo. We hebben een halfuurtje rond gestapt en toen waren we er wel klaar mee. Ik wilde wel even wat harder maar dat ging niet. Boukje wilde dat absoluut niet en de paarden waren zo getraint dat wat de eerste doet, doet de rest ook.
Na het horseriden zijn we de jacuzzi in gegaan, dat was ook heerlijk en zo kwam er een einde aan deze geweldige dag.

Vandaag hebben we de laatste dingen geregeld voor de treinreis voor morgen zoals tickets en dollars. We zijn er helemaal klaar voor. Vandaag is de vriendin van Sjoerd weer vetrokken en morgen vetrekt Femmie, de zus van Boukje. De hele groep komt bij het trein station weer samen. De meiden reizen door naar Tanzania en dan Zanzibar. De jongens gaan er in Tunduma uit, Zambia, en gaan naar Lake Malawi.

Kortom, ik vermaak me kostelijk Het leven als een backpacker heeft toch echt wel wat. Laatst kneep ik hem wel ff want ik had al mijn kleren naar de wasserij gebracht om het eens even goed te laten wassen. Ik had alleen nog maar de kleren die ik aanhad en dat was een korte broek. Tegen de avond was de was er nog niet weer. Op zich niet erg maar ik zag mezelf nog niet echt op stap gaan, op oudjaarsavond in een hippe stad in een korte broek. Gelukkig kwamen de kleren weer fris en fruitig terug rond 19.30

Vanavond nog ff lekker de pan uit chillen bij Madagascar, vandaar de title. We gaan namelijk naar de bioscoop en Madagascar leek ons wel een toepasselijke film.

Nog twee weekjes en dan kom ik gewoon jullie kant al weer op, reden te meer om nog even gigantisch te genieten en dat ga ik dan ook zeker doen.

Veel liefs Karin

  • 05 Januari 2009 - 12:00

    Harry, Jeanet & Kids:

    Yesssss!!!!

    De allerbeste wensen voor 2009 vanuit koud Koekange!!!!!!

  • 05 Januari 2009 - 12:28

    Mirjam:

    Wat weer een leuk verhaal karin!
    Nog een gelukkig nieuwjaar. . .

    Nog 2 weekjes zeg, dan moet je inderdaad nog maar even goed genieten!

    Lijkt me leuk als je hier even langs komt als je terug bent.

    Trouwens, Frank uit jouw groep, komt volgens mij uit Coevorden, Dalen zoiets, ik ken hem . .

    Groetjes Mirjam! :)

  • 05 Januari 2009 - 12:38

    Geeke:

    Hallo Karin,

    Gelukkig nieuw jaar!
    Ik hoor het al weer, dansen, feesten, eten en
    paardrijden.
    Goed dat je het allemaal meemaakt, maar ook goed dat je gauw weer terugkomt!
    Mirjam en ik lazen je bericht gelijktijdig, maar toen belde Grietje en nu lig ik achter.
    Maar goed..
    Wij krijgen hier vannacht -14. Het heeft hier wat gesneeuwd. Misschien ligt het er nog als je komt, maar ik denk van niet.
    Kleine Chloë heeft al
    geschaatst op natuurijs.
    Ze vond het geweldig.
    In Bretagne komt zoiets niet voor.
    Ze zijn alweer terug en hebben Job meegenomen.
    Die zat de eerste dag al op de fiets.
    Nou, tot gou,

    groeten,

    Geeke

  • 05 Januari 2009 - 15:45

    Johan, Jenny En Leon:

    hey, vakantieganger,
    We wensen je vanaf een koude (nu al -5) dorpsstraat de allerbeste wnesen voor het nieuwe jaar.
    Geniet nog maar even van het mooie weer en van je laatste 2 weekjes.
    We zien elkaar weer aan de dorpsstraat,
    Groetjes. ps je verhaal was weer geweldig.

  • 05 Januari 2009 - 17:30

    Sandra:

    Hey Karin,

    Ook een gelukkig nieuwjaar! Wederom een super verhaal en tevens een van de laatsten.... Geniet nog maar even van je verblijf in Afrika.

    Ps. Een nieuwjaarsduik werd in de meeste plaatsen hier in Nl vervangen voor het schaatsen in zwemkleding/bikini.

    Groeties Sandra

  • 05 Januari 2009 - 17:31

    Erika B:

    Ook de beste wensen..Waar zijn de fotos trouwens.. geloof d'r allemaal geen barst van wat je hebt gezien;)Veel plezier nog!!

  • 05 Januari 2009 - 18:45

    Sander En Hilda:

    Hoi zussie
    Hier een bericht vanuit de Bernhardlaan, waar de temperaturen ver onder het vriespunt gaan komen vannacht!!
    Dus je hebt nu gewoon een nieuwjaarsduik gedaan bij een temperatuur ruim boven vriespunt!
    Geniet nog ff van de vakantie en laatste paar dagen!!
    Groetjes Sander en Hilda

  • 05 Januari 2009 - 19:56

    Alfred En Walda:

    Hoi Karin,

    Allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar.
    Had een smsje gestuurd via Kirsten en/of Boukje, hoop maar dat het aan is gekomen. Volgens mij wel ,maar heeft daar 1 1/2 of 2 dagen geduurt.
    Wat geweldig om te lezen wat jullie daar weer beleven.
    Heel veel plezier nog en tot over 2 weekies.

    Groetjes Alfred en Walda

  • 05 Januari 2009 - 21:00

    Harrie En Hennie:

    hallo karin alles okee dan wil ik je hierbij een gelukkig en vooral gezond 2009 toewensen, geniet van de vakantie zoals wij gelezen hebben en hou je taai tot over 16 dagen dan. groetjes van harrie en hennie

  • 05 Januari 2009 - 21:07

    Pa En Ma:

    Weer een leuk verhaal om te lezen bij een vrieskou van - 10 graden steek ons maar lekker de ogen uit. We hopen dat er nog wat kou overblijft zodat je dat ook nog mee kan maken. Hier alles wel. Groetjes en tot horens XXXX

  • 06 Januari 2009 - 06:36

    Esther Visser:

    Hey Karin,

    Een heel gelukkig 2009 gewenst!!
    Geniet lekker van de laatste weken.

    Liefs Esther

  • 06 Januari 2009 - 13:45

    Rianne:

    Hé Karin,
    Wat een super gaaf verhaal om te lezen!!! Echt niet normaal wat je allemaal mee maakt!!!
    Geniet er inderdaad nog maar even goed van!!! Want die twee weekjes vliegen om!!! see you soon!!!

    Liefs Jasper en Rianne

  • 06 Januari 2009 - 15:22

    Hilda Jansen:

    Hé Karin,

    De allerbeste wensen voor 2009.
    Weet je, ik had je wel eens willen zien met die slang om je nek en schildpad op je hoofd.
    eng hoor! Grenzen verleggend denk ik zo`n avontuur.
    Met de oliebollen is het weer goed gegaan.Ik heb de geur nog steeds in mijn neus.
    Nou nog even en je bent weer terug.
    tot over 2 weken.

    gr. Hilda en familie

  • 06 Januari 2009 - 21:47

    Harco:

    Hai lieverd

    Nog 15 dagen en dan is je grote avontuur voorbij en kun je alles in the flesh vertellen aan ons.
    Jammer dat je droom niet was wat je ervan had verwacht (horse riding), dat kado kan ik wegstrepen haha.
    Geniet van je treinreis door het groene Tanzania en lekker zwemmen met de dolfijntjes in Zanzibar.
    Hopelijk is dat wel wat je ervan verwacht en kun je ons daar lekker jaloers mee maken.
    Hou je taai schatje en tot over 2 weekjes.

    Love Harkie xxxx


  • 08 Januari 2009 - 11:18

    Frens En Petra:

    Hoi Karin

    de beste wensen voor 2009 , en geniet nog maar met volle teugen ,voor je het weet zit je weer op koekange. succes met de terug reis ,en tot ziens

  • 08 Januari 2009 - 21:29

    Albert En Coby:

    Hoi Karin,
    Allereerst natuurlijk de beste wensen voor 2009 van ons uit het koude Koekange. Albert heeft druk werk op de ijsbaan.
    Hele andere temperaturen dan wat jij gewent bent.
    Geniet nog even van alles en tot gauw.

  • 09 Januari 2009 - 10:46

    Karin :

    Hey allemaal,

    even een korte update. Ik zit op dit moment lekker op Zanzibar. De treinreis was echt geweldig en de 48 uren zijn echt omgevlogen. Donderdag kwamen we rond half 3 aan in Dar es Salaam en dankzij een goede taxi chauffeur konden we dezelfde dag nog naar Zanzibar vliegen. echt heel bijzonder om met een klein vliegtuigje te vliegen, was wel ff spannend maar ik ben veilig geland.

    Morgen waarschijnklijk met dolfijnen zwemmen en dan gaan we verder reizen naar het Noorden. daar schijnt het strand echt heel mooi te zijn en ik kijk er naar uit om nog ff twee dagen de pan uit te chillen.

    PS. Madagascar is een echte aanrader, was echt super.

    dikke kus van mij

  • 09 Januari 2009 - 14:15

    Harry, Jeanet & Kids:

    Wowww Karin,

    We vliegen je zo achterna hoor!!!

    Veel plezier nog ff en tot snel ziens ik KOUD-Koekange

  • 11 Januari 2009 - 19:18

    Gery:

    Hey Karin en de rest!
    Wij zijn alweer thuis vanuit uit het warme Ethiopie...de vrieskou in! Brrr! Wat een tegenvaller! ;-)
    Heel erg wennen hoor!
    Tegen de tijd dat jullie terug gaan zal het minder koud zijn hier!..bofferts

    Nog veel plezier deze
    laatste week! Geniet er van...de tijd vliegt vooral de laatste week!
    Succes met pakken! :-P

    Groetjes aan de rest van de groep!

    Groetjes Gery
    en de rest van de fam. Drost uut Dwingel

  • 12 Januari 2009 - 19:50

    Marleen:

    Nog 9 nachies slapen en dan.... Yoehoe!!! Zie er nu al naar uit om weer lekker bij te kletsen, geniet daar nog even lekker, want hier in nederland is het koud! en lang niet zo mooi en bijzonder als bij jou..

    Dikke knuf Marleen

  • 14 Januari 2009 - 11:27

    Geke:

    Nog 7 nachtjes slapen.. Ben al aan het aftellen! Geniet nog even op volle touren daar! Tot snel!

    Liefs Geke

  • 14 Januari 2009 - 18:30

    Hilco, Irma En Kids:

    Hoi Karin,

    Geniet van je vakantie en tot over een week. Het is hier weer dooi en wat is het weertype dan: je raad het al, REGEN!!!!

    Dus blijf lekker in de zon liggen en tot volgende week.

    groeten Hilco, Irma, Arthur en Sigrid.

  • 15 Januari 2009 - 17:01

    Derkien:

    Geniet van de laatste dagen daar en bereid je maar vast weer voor op de spelletjes competitie. Wij hebben tenslotte geoefend!!!
    Goede terugreis toegewenst!!

    Groeten Derkien

  • 16 Januari 2009 - 11:16

    Sjanine:

    Geniet nog even van de laatste daagjees,, om weer na het koude kikkerlandje te gaan,,

    Hele goeie terugreis gewenst alvast,,
    en tot volgende week,,

    Liefs sjanine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karin

Actief sinds 11 Aug. 2008
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 42351

Voorgaande reizen:

22 November 2015 - 28 April 2016

Karin goes Down Under (again)

05 Oktober 2014 - 14 November 2014

Down under, Australië

04 September 2011 - 20 September 2011

Het wilde westen, USA

14 Februari 2010 - 26 Februari 2010

Rusland

20 September 2008 - 22 Januari 2009

Chipata Zambia

Landen bezocht: