Knallend het jaar uit - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Karin Holties - WaarBenJij.nu Knallend het jaar uit - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Karin Holties - WaarBenJij.nu

Knallend het jaar uit

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

24 November 2008 | Zambia, Chipata



Hallo allemaal,



Hier weer even een berichtje vanuit de andere kant van de wereld. Inmiddels is het weer twee weken geleden sinds ik mijn laatste blog heb geplaatst, dus hoog tijd voor een update.

Aan de reacties te zien is mijn blog weer goed gelezen, bedankt daarvoor. Jullie reacties heb ik ook hard nodig gehad want ik ben weer ziek geweest. Ik heb koorts gehad en heb me echt gigantisch beroerd gevoeld. Al met al ben ik 1 week niet lekker geweest maar nu ben ik er gelukkig weer helemaal bij.



De tijd vliegt hier nog steeds en ik ben nu gewoon al over de helft. Eigenlijk zou ik al met aftellen kunnen beginnen maar daar ben ik nog helemaal niet mee bezig. Ik zit hier nog prima op mijn plek en zou nu nog niet naar huis willen, volgens mij is het nu ook veel te koud. Ik zou dan direct weer ziek worden. We hebben nog 5 weken om echt aan het project te werken en dat gaan we met de hele groep op vakantie. In die vijf weken gaan we echt nog even aanpoten dus gaan we echt knallend het jaar uit.



Het project loopt heel lekker en deze week beginnen we met de eerste programma’s die we op gaan zetten. Door de contacten die we hebben gelegd bij het ministerie en bij de lokale partners zijn we erachter gekomen dat vooral meisjes hier gezien worden als een kwetsbare doelgroep. In veel gevallen ligt hun toekomst vast en veel van hen zien het nut niet in om naar school te gaan. Om toch geld te verdienen zijn er veel minderjarige meisjes die als prostituee aan het werk gaan om geld te verdienen voor kleding en make-up. Veel van deze meisjes slapen gemiddeld met vier mannen per nacht, echt schrikbarend om al die verhalen te horen van zulke jonge meisjes. Isajah Banda, pastor werkzaam bij de Corridors of Hope (lokale partner), heeft ons in contact gebracht met een paar van deze meisjes. De meisjes die we ontmoet hebben zijn 13 jaar en jonger. Er was zelfs een meisje van 12 met een kindje van 2 maanden. Deze groep meisjes blijkt heel groot te zijn en zo is het idee ontstaat om voor deze meisjes een programma op te zetten. Gedurende vijf weken zullen we twee keer in de week afspreken om activiteiten met ze te gaan doen. Deze activiteiten zullen sport, drama, dans en muziek zijn maar ook willen we met hun gaan praten over hun leven en mogelijkheden voor de toekomst. Ook willen we met ze stil staan bij de gevaren van onveilige seks. De kans is groot dat deze meisjes besmet zijn met het HIV virus maar uit angst durven ze zich niet te laten testen. Door het programma willen we ze laten zien dat ze wel degelijk een toekomst hebben en dat ze die zelf in de hand hebben. Samen met de meisjes willen we gaan kijken naar wat er nodig is om weer een toekomst op de bouwen. We hebben deze meisjes nu een paar keer gezien en ze zijn nog heel verlegen en terughoudend. Hopelijk kunnen we de komende weken lekker met ze aan de slag en kan ik wat betekenen in hun leven.



Ook gaan we soort gelijk programma opzetten voor de straat jongeren die rond de Shoprite hangen. Samen met Isajah hebben we ze opgezocht, de eerst keer hadden we al een groep van 23 jongens variërend in de leeftijd van 13 tot 25 jaar. Iedere dag zijn ze bij de supermarkt en proberen ze geld te verdienen door bijvoorbeeld plastic tassen te verkopen. Veel van deze jongeren gaan niet meer naar school. Veel hebben hun ouders verloren en moeten geld verdienen om jongere broertjes en zusjes te onderhouden. We hebben ook met hun gepraat over de toekomst en ze willen stuk voor stuk niets liever dan van die straat af. De een gaf aan een auto te willen kopen om als taxi chauffeur te gaan werken, een ander wil graag naar de carpentry school en nog een paar andere willen een eigen business opstarten door schoenen en kleren te verkopen maar op dit moment lukt dat ze niet.

Ook hun gaan we de komende 5 weken twee keer per week ontmoeten om activiteiten op de zetten. Ook zullen we ze individueel benaderen om te vragen wat ze willen met hun leven en hopelijk kunnen we ze handvaten geven om daadwerkelijk iets met hun leven te kunnen. Ook willen we graag weten hoe ze nou eigenlijk op straat terecht zijn gekomen, zeker die jonge jongens van 12,13 jaar.

Isajah en Odron zullen beide bij de activiteiten aanwezig zijn want hoewel we al duidelijk aan hebben gegeven dat we geen geld hebben om ze te helpen, ze blijven het vragen. Zodra ze een blanke zien denken ze toch automatisch dat we geld hebben, voor hun zijn we ook rijk maar ik denk dat we ze meer helpen met handvaten voor een betere toekomst dan dat ik ze geld geef.



Na die 5 weken zullen we gaan evalueren en alle bevindingen die we opdoen zullen we doorgeven aan de volgende groep studenten. Zij kunnen dan de programma’s aanscherpen zodat ze nog beter aansluiten. Er is immers nog nooit echt iets gestructureerd gedaan voor deze doelgroepen dus het is voor ons ook zoeken naar de juiste methoden en technieken.



Ons verzoek voor het afstuderen hebben we een poos geleden ingediend en daar hebben we vorige week reactie op gehad van de examencommissie. Wij hadden in overleg met onze leraar ervoor gekozen om te kijken in welke mate twee maatschappelijk werk methodes toepasbaar zijn op de jongeren van Chipata. We hebben voor twee gekozen om het concreet en haalbaar te houden. De examencommissie gaf juist weer aan dat het hun verstandiger leek om alle methoden te toetsen. Dit is dus een beetje tegenstrijdig en daar moeten we ons deze week nog even over buigen. Des al niettemin zijn we al wel begonnen met het veld onderzoek en met de jongeren die we nu hebben ontmoet gaat het zeker lukken om aan de biografieën te komen en dus ook de benodigde informatie.



Ik heb begrepen dat het in Nederland heeft gesneeuwd, daar kan ik me nou helemaal geen voorstelling van maken. Het is hier nog steeds drukkend warm maar steeds vaker valt er een bui. Twee weken geleden hebben we bijna een week zonder water gezeten en hebben we uiteindelijk in de regen gedoucht. Dat was ook weer een heel bijzondere ervaring, kan ik dat ook weer van mijn ‘ooit-nog-een-keer-te-doen’ lijstje afstrepen.

Aan het ongedierte merken we ook dat het regenseizoen voor de deur staat. We doen met de meiden regelmatig een kaartspelletje en laatst werd die drie keer onderbroken doordat er tot 2 keer toe grote torren van het plafond naar beneden vielen en 1 keer zat er een giga spin op de muur die zich opeens liet vallen. Dat was toch echt wel het toppunt van hilariteit, we hebben toen echt super snel het spel afgemaakt en ik zou niet meer weten wie er uiteindelijk heeft gewonnen.



Ook hebben we hier Sint Maarten niet ongemerkt voorbij laten gaan. Ik had een lampion en een lampje meegenomen van thuis en eindelijk kon hij doen waarvoor hij was meegekomen. We hebben eerst bij de jongens aangeklopt maar die hadden natuurlijk geen snoep voor ons maar daar hadden we zelf in voorzien. Later hebben we Noel geïnstrueerd ons bij Corida aan de deur te kloppen waar we dan met de meiden op de jongens zouden wachten. Het was alleen al een erg komisch gezicht om Noel met een lampion te zien. Toen Corida de deur opendeed pakte ze direct de lampion over van Noel en drukte de snoepjes in zijn hand. Ondertussen bleef Noel rustig doorzingen met zijn liefdesliedje. Erg leuk allemaal maar ik vraag me wel af of ze de achterliggende gedachte van Sint Maarten wel hebben meegekregen.



Van het thuisfront heb ik ook begrepen dat de Sint zijn intocht weer heeft gemaakt in Koekange, dat zal wel weer een feest geweest zijn, en geloof het of niet; de Sint is ook al in Zambia langs geweest. Vorige week zat er opeens een cadeautje in mijn schoen met een klein gedichtje, dat was echt heel erg leuk.

Met Sinterklaas gaan we met de hele groep het dobbelstenen spel doen. De jongens hadden er niet echt zin in maar op aandringen van ons gaan we het toch een beetje vieren. De meiden zorgen voor de cadeaus en het spel en de jongens gaan pepernoten bakken, goed geregeld dacht ik zo.



De Holland Party stond afgelopen zaterdag ook op het programma maar is een beetje in de soep gelopen. We hadden allemaal leuke ideeën als zak lopen, koek happen, spijker poepen. We wilden ook hutspot maken, melk drinken, bitter garnituurtje erbij maar puntje bij paaltje had niemand zin om al die voorbereidingen te treffen. Wel jammer maar we hebben voor de buren van de jongens erwtensoep gekookt en dat was een succes (althans, ze zeiden dat ze het lekker vonden, zeker weten doen we het niet). Na het eten zijn we met de hele groep en Noel, Jimmy en Mike naar een logde geweest waar we lekker biertjes hebben gedronken, er was ook een zwembad en die hebben de jongens ook uitgeprobeerd.

De dag erop zijn we weer die kant opgegaan en hebben we weer heerlijk gezwommen.



Dit waren weer zo’n beetje de hoogte punten van de afgelopen 2 weken. Met het project krijgen we het de komende 5 weken lekker druk maar heb er wel super veel zin in. Lekker aan het werk met de bevolking en ik ben er van overtuigd dat ik wat voor ze kan betekenen al is het maar heel klein.

Na die 5 weken staat de kerst voor de deur en na de kerstdag zullen we onze spullen pakken en gaan we een kleine twee weken op vakantie, en dan zal het helemaal snel gaan. Voor ik het weet lig ik in ons nieuwe badje aan de Dorpsstraat om het maar niet koud te krijgen.

Met enige regelmaat komt er een Sister langs om post de brengen en altijd zit er ook wat voor mij bij. Alle kaartjes hang ik boven mijn bed en kijk er met enige regelmaat naar. Ik vind het echt super leuk, die ‘ouderwetse’ manier van communicatie. Bedankt daarvoor, en ik kijk alweer uit naar jullie reacties.



Heel veel liefs Karin







  • 24 November 2008 - 18:20

    Walda:

    Hi Karin,

    Volgens mij ben ik de eerste joepie.
    Vervelend dat je weer ziek was, maar gelukkig gaat het beter.
    Het is hier nu erg koud, kan vanacht wel -5 vriezen brrrr.
    Geniet nog maar ff lekker van de warmte.

    Vijf weken nog en dan ben je bijna weer thuis.
    Hopelijk hebben jullie dan ook echt iets voor de jongeren kunnen doen.
    Afrika blijft toch een vreemd land, wat betreft de meisjes dan.
    Heb wel eens gehoord dat ze denken dat ze van aids afkomen als ze sex hebben met een maagd (jong meisje).

    Ben heel benieuwd naar je verhalen, foto's en film? als je weer thuis bent.

    Werk ze en over 5 weken lekker op vakantie, heerlijk.

    Groetjes vanuit een errug koud Hoogeveen.

  • 24 November 2008 - 18:30

    Sander Hilda:

    Halloa,
    nu zijn we 2e, na vorige keer alleen gesmst te hebben...
    Mooi om te lezen dat alles weer goed gaat!
    We hebben een pakketje verstuurd, zal alleen nog wel ff duren voordat hij er is maar er is wat onderweg!!!!
    We wachten weer op je volgende grootse verhaal!
    groetjes Sander en Hilda

  • 24 November 2008 - 18:47

    Fam Gritter:

    wat heb je weer een mooi verhaal gemaakt en wat een belevenissen,geniet nog zoveel mogelijk.voor dat je het weet ben je terug in ons kikkerlandje.


  • 24 November 2008 - 19:27

    Karin Holties :

    Hoi lieve mensen, de foto's komen er hopelijk binnenkort ook op te staan, want nu is ook de andere laptop naar zijn grootje.

    Groetjes Karin

  • 24 November 2008 - 20:00

    Harco:

    Hey lief.

    Jij en laptops is geen gelukkig huwelijk dunkt me.
    Tis weer een inspirerend verhaal wat je toch wel aan het denken zet hoe goed we het hier eigenlijk hebben.
    Maak er wat van en sterkte met je laptop.

    Love Harkie

    Ps. Er zit nog niets in mijn schoen, terwijl die overal in huis staan ;)

  • 24 November 2008 - 20:37

    Klusteam Koekange:

    Hallo Zambiaan

    Jazeker we zijn over de helft. Wat gaat de tijd toch snel als je plezier hebt. Jammer van het ziekzijn maar je moet maar denken dan hebben we dat maar weer gehad. Wederom een leuk verhaal we hebben gelukkig weer internet zodat we je weer kunnen volgen. Veel plez\ier succes met het project
    Dikke kussen van Pa en ma

  • 24 November 2008 - 21:19

    Marleen:

    Waauw karin ik ben steeds weer onder de indruk wat ik lees.Het is zo onwerkelijk wat ik lees over die meisjes en jongens. Zijn ze zo jong en dan al zo volwassen. Wat een uitdaging om deze jongeren te gaan begeleiden. Hopelijk werken jullie activiteiten en hebben ze er daadwerkelijk iets aan.

    Succes er mee!

    gelukkig datje weer beter bent, want ziek zijn daar is niks aan..

    Liefs Marleen

  • 24 November 2008 - 21:21

    Albert En Coby:

    Hoi Karin,

    Net je verhaal gelezen.
    Jammer dat je weer ziek bent geweest, maar gelukkig gaat het nu weer. Je krijgt het inderdaad nog druk maar zo gaat de tijd snel. Wij hebben er eigenlijk geen idee van hoe het leven daar is. Maar wat verschrikkelijk zoals die meisjes daar leven.
    En die groep jongeren op straat. Wat zijn wij dan rijk hier met z'n allen.
    Hopen dat het jullie gaat lukken om ze inderdaad wat aan te reiken zodat ze misschien nog iets van hun jonge leven kunnen maken. Succes daarmee en ondertussen natuurlijk zelf ook blijven genieten van alles wat je daar verder beleeft of nog gaat beleven.
    Groetjes, Albert en Coby

  • 25 November 2008 - 06:59

    Harry Jeanet & Kids:

    Hoooiiiii Karin,

    Heftig project hoor, waar je aan werkt. En inderdaad deze kinderen moeten zelf ervaren dat ze zelf het heft in handen hebben, wat betreft hun eigen toekomst. Eigenlijk zou je al eerder moeten beginnen, he? Voorkomen dat ze deze kant op gaan.

    Wat een verschil he.... Wat krijgen onze kinderen dan een kansen he... de rillingen lopen over mijn rug, als ik aan mijn 12-jarige dochter denk, en dan dat meisje bij jou in Zambia en alleen maar omdat je wieg toevallig ergens anders heeft gestaan.

    En dan vraag ik me eigenlijk ook af...hoe zit het daar eigenlijk met puberen? Of is dat ook alleen maar iets van de Westerse wereld. Nou we zullen het allemaal nog wel van je horen.

    Niet meer ziek worden en nog een hele fijne tijd toegewenst!! De sneeuw is hier weer weg, maar we hebben wel met sneeuwballen gegooid hier!!

    Doei!! Harry, Jeanet, Celeste, Sharon en Geralt

  • 25 November 2008 - 08:40

    Geeke:

    Ha die Karin,

    Bedankt voor je berichten uit de warmte.
    Toen ik vanmorgen naar Bethesda gleed (ijzel) had ik er wel behoefte aan.
    Uiteraard is de sneeuw al weer weg.
    Nou ik zie het wel zitten met je afstudeerproject. Ben heel benieuwd.
    Lekker genieten van je vakantie, daarna!
    Ik had ook al bedacht dat je over de helft bent,maar vraag maar geen verlenging aan.
    Nou, ik ga aan m'n ouderenpoliverslag beginnen.groetjes van ons 3en

    Geeke

  • 25 November 2008 - 10:38

    Rianne:

    Hé Karin,
    Wat fijn om te lezen dat je weer helemaal beter bent!! Gelukkig maar, kun je er weer volop van gaan genieten!!
    Veel succes met het project!! Maar dat gaat wel lukken!!!

    Liefs Rianne

  • 25 November 2008 - 15:45

    Geke:

    Hey meis,

    Goed om te horen dat het weer wat beter met je gaat. Ik had je nog een mooie digitale fruitmand gestuurd voor de vitamientjes, maar begreep van Harco dat de mail niet zo van vitamientjes houdt.

    Mooi om je verhaal weer te lezen. Veel succes!
    Geniet ze die laatste paar weken!

    Liefs Geke

  • 25 November 2008 - 15:47

    Sjanine:

    Hee die Karin!!

    Wat weer een super verhaal,, alleen minder om te lezen dat je weer ziek bent geweest!
    Maar gelukkig weer beter!

    Heel veel plezier en succes nog:D

    Kijk uit na je volgende verhaal:D

    LIefs sjanine

  • 25 November 2008 - 16:07

    Lisa:

    Hey Toerist!

    wat een mooi verhaal weer!
    lees je verhalen elke keer weer met plezier!
    bah wat sneu voor die kinderen daar..
    hopen dat jullie ze inderdaad 'handvaten' kunnen geven om iets van hun leven te kunnen maken.
    en misschien wel te voorkomen dat anderen de straat op komen!
    zou mooi zijn!
    ik heb eigenlijk niet zo veel te melden, maak nooit zo veel mee joh.
    je hebt me volgens mij door de telefoon aangestoken met je oorpijn, want nu heb ik het ook!
    nou ik zal Peter direct zeggen dat hij ook een berichtje moet plaatsen bij jou!zeg, veel succes en vooral heel veel plezier!

    xxx Liefs!

  • 25 November 2008 - 17:22

    Hilda:

    Ha die Karin,

    Balen hoor dat je steeds zo ziek bent.
    Geniet nog maar even van het lekkere weer daar, want het is hier "snert weer".
    Wij zijn ons inmiddels aan het voorbereiden op het oliebol spektakel op 30 en 31 december.Gaat helemaal lukken( hoop ik)!?!
    Geniet van jullie welverdiende vakantie binnenkort.

    gr. Hilda

  • 26 November 2008 - 09:12

    Hilco, Irma & Kids:

    hoi karin,

    wat weer een verhaal, vervelend dat je weer ziek bent geweest. de komende 5 weken heb je het nog erg druk zo te zien en daarna genieten van je welverdiende vakantie. geniet er nog van en houd ons op de hoogte.
    groeten Hilco, Irma, Arthur en Sigrid

  • 26 November 2008 - 20:28

    Arno En Jet:

    Hey Karin,
    Had Harco net aan de telefoon maar onze smsjes lijken niet over te komen. Mooi verhaal weer, geeft inzicht in de situatie daar. Gelukkig voel je je weer wat beter! Zet um op meid!
    Liefs Arno en Jet

  • 29 November 2008 - 10:16

    Jan:

    Heey

    Zo te lezen vermaak je je wel daar.
    Veel plezier met je werk daar nog en met je vakantie
    Doeidoei

  • 29 November 2008 - 18:21

    Je Broertje:

    Hallow zusje alles onder controle hier in Nederland. Ik ben nu bij Lisa want bij ons doer het internet nog niet zow als het hoort. Ik ga zow weer mijn schoen zetten heb ik al 2 keer gedaan de eerste keer heb ik een agenda gekregen en de tweede keer deo. ik ben benieuwt wat ik er nu weer in krijg van de goed heilig man. we zijn vandaag weer de hele dag in de badkamer aand e gang geweest en schiet mooi op. papa as met het doucheputje aan de gang en toen heb ik maar eens gekeken of de douche het ook deed dus papa hat de kop mooi nat whaha. maar jah dit was hem weer van deze kant veel plezier en tot de volgende keer. Hiep hoi oh jah en een klein kusje

  • 29 November 2008 - 22:56

    De Buren Van 30B:

    Hey
    Het is alweer een mooi verhaal, je beleefd wel wat hoor, hoop dat je wat kan betekenen voor de jeugd daar.
    Verder wensen we je daar nog een paar fijne laatste 5 weekjes toe.
    Groetjes van de buren van 30 b

  • 30 November 2008 - 10:39

    Henk En Trijnie:

    Hoi Karin, wat weer een verhaal, balen dat je ziek bent geweest, Gelukkig dat het nu weer beter gaat. Succes met je project, zo'n verhaal geeft je wel te denken.
    Vanuit een koud (brrrr.!!)) Koekange, de hartelijke groeten.
    Henk en Trijnie.

  • 01 December 2008 - 08:52

    Jan En Marieke:

    Hee Karin

    Mooi dat je je daar nog zo goed vermaakt en dat je nog geen heimwee hebt naar ons koude kikkerlandje. Het zal straks inderdaad wel weer wennen worden als je weer terug bent. Alleen de regen ben je dan wel aan gewend begrijp ik uit je verhaal ;-)

    Jullie hebben ook nog een mooi vooruitzicht dat jullie straks na 5 weken nog hard aan het project gewerkt te hebben nog even lekker op vakantie gaan. Heerlijk!

    Hoop dat jullie er met de examencommissie nog uitkomen wat het nu precies moet gaan worden voor het afstudeerproject met de methodes. Maar dat gaat vast goed komen.

    Nog heel veel plezier daar en geniet nog maar mooi van het warme weer daar. En veel succes met het project nog.

    Groetjes Jan en Marieke

  • 04 December 2008 - 10:01

    Wilma:

    Hey Karin, leuk om zo je avonturen te lezen en de prachtige foto's er bij te zien! Geweldig dat je dit aan het doen bent en hopelijk kunnen jullie wat betekenen voor de jongens en meiden daar. Succes en blijf genieten.
    Liefs Wilma

  • 06 December 2008 - 15:19

    Peter H:

    hallow hoe is het nou?
    ik ga vanavond naar lisa sinterklaas vieren ik ben best wel een beetje nieuwschierig naar wat ik krijg. maar dat zie ik vanavond wel en als het goed is heb ik maandag een bakkie in de vrachtwagen! kan ik met mijn collega vrachtwagen chauffeurs praten en volgende week zaterdag wou ik effe de vrachtwagen mee naar huis nemen en gordijnen er in hangen en helemaal schoon maken maar eerst vanavond maar effe sinterklaas vieren nou ik ga mij maar een effe douchen en ik spreek je wel weer tot de volgende keer en kalm an hiep hoi

  • 06 December 2008 - 19:19

    Lisa En Peter:

    heeeeey Karin!
    hoe is het daar?
    hier prima!
    wij hebben net sinterklaas bij mij (lisa) thuis gevierd, en weetje wat ik van je creatieve broertje heb gehad? een klok met allemaal foto's van hem dr op!! leuk he?
    en ik heb mijn eerste rijles alvast gekregen!!!!!!!!!!!
    en peter heeft een 200 spellendoos gekregen, en sokken, en hemden en een kaartschutmachiene en ... en fotoboek van de vakantie » een hele koele! die moet je direct zien als je er weer bent!!

    groetjes en een dikke kus van ons!

  • 19 December 2008 - 10:35

    Hilda En Kees :

    Hallo Karin,

    Alles goed zo te lezen en te zien.
    De foto's zeggen genoeg en wij zitten toch maar in een koude periode.Dikke jas aan en kachel hoog op.
    Tijd voor het Kerstmis gevoel maar dat zal bij jou nog wel even duren.
    Wij wensen je nog een fijne tijd en Prettige Kertsdagen en alvast een gelukkig en gezond 2009.

    Hartelijke groeten

    Kees en Hilda van der Kleij

    gr

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karin

Actief sinds 11 Aug. 2008
Verslag gelezen: 1350
Totaal aantal bezoekers 42353

Voorgaande reizen:

22 November 2015 - 28 April 2016

Karin goes Down Under (again)

05 Oktober 2014 - 14 November 2014

Down under, Australië

04 September 2011 - 20 September 2011

Het wilde westen, USA

14 Februari 2010 - 26 Februari 2010

Rusland

20 September 2008 - 22 Januari 2009

Chipata Zambia

Landen bezocht: