Africa All Over Again - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Karin Holties - WaarBenJij.nu Africa All Over Again - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Karin Holties - WaarBenJij.nu

Africa All Over Again

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

23 Februari 2010 | Rusland, Moskou

Hallo allemaal,

Bedankt voor al jullie reacties. Boukje heeft internet in haar studio dus iedere dag kijk ik ff of er nog nieuwe reacties zijn en zo blijf ik mooi op de hoogte.
Internet in je huisje is niet echt afrikaans maar toch voelt het weer een beetje zo. Boukje en ik hebben het weer vanouds gezellig en lachen echt om de stomste dingen. Aan de andere kant zijn we elkaar ook tot steun en geven we elkaar goede tips en adviezen. Ook spelen we oneindig phase 10, komen aan veel te weinig slaap en kennen geen schaamte, en uiteraard lees ik iedere avond weer voor.

Inmiddels heb ik beide projecten waar Boukje bij betrokken is gezien en vind het erg bijzonder om van zo dichtbij te ervaren waar haar hart zo vol van is. Boukje heeft de afgelopen maanden, naast haar studie, goed meegekregen hoe de instellingen werken en wil nu echt een verschil daarin gaan maken. Samen hebben we daar intressante gesprekken over. Komende dagen nog wat ideeen uitwerken samen en dan kan ze er hopelijk mee verder al zal dit niet makkelijk zijn hier in Rusland. Wat dat betreft heeft Rusland wel weer wat van Afrika weg wat het kost veel energie om dingen op de zetten en echt te veranderen.
Zal haar zeker ook in Nederland blijven volgen en helpen waar ik kan.

De tijd die we kwijt zijn om ergens te komen heeft ook veel weg van Afrika. Hier is het openbaar vervoer gelukkig wel wat beter geregeld maar toch is het altijd spannend of de bus wel of niet komt. We moeten iedere dag met de metro en dat is zo'n 20 minuten van haar huis, daarna weer lopend of met de bus naar de eindbestemming. Ik mis daarbij het afrikaanse zand en het temperatuurtje. Er ligt hier echt zo verschrikkelijk veel sneeuw, begin er langzaam gek van te worden maar wonderwel ben ik nog geen een keer gevallen tijdens het lopen. Tijdens het langlaufen wel heeeel vaak maar daar kom ik zo op. Ik heb mijn mooie blauwe laarzen mee zonder profiel maar die ga ik hier dus echt niet dragen. Heb alle dagen mijn bergschoenen aan en daarop glijdt ik nog regelmatig weg. Menig rus weet hier mee om te gaan en dragen rustig naaldhakken van ong. 10 cm. Verbaas me daar telkens weer over.
Ook is het afgelopen dagen erg koud geweest. De voordeur was aan de binnenkant bevroren en ook alle ramen van de bussen zijn vanbinnen en buiten bevroren. De wind was ook echt om te snijden dus was toen ook wel erg blij om weer thuis te zijn en onder een warme douche te springen.
De toiletten zijn ook echt afrikaans. Gewoon een gat in de grond en laat maar varen. Gelukkig ziet het toilet bij Boukje er keurig uit, zeker nu er een nieuwe bril op zit want de andere was kapot, zat een grote barst in en even later was bij helemaal kapot. Echte afrikaansen kwaliteit dus.

Volgens mij was ik gebleven bij vrijdag dus zal daar wat over schrijven. In de morgen zijn we naar het ziekenhuis geweest en hebben dat Skibbo gespeeld met wat kinderen, daarna zouden we ergens gaan luchen om vervolgens te gaan zwemmen in een heus aquapark. Samen met Nelly (een vriendin van Boukje) zouden we daar heen gaan. Om 16.00 hadden we bij een metrostation afgesproken en na een uur wachten kwam ze er eindelijk aan(heel afrikaans). Inmiddels was de korting die we zouden krijgen tussen 16.00 en 17.00 niet meer van toepassing waardoor we het dubbele moesten betalen. We moesten nog een heel stuk reizen en zodoende maar besloten om niet meer mee te gaan. Toen zijn we dus maar weer met onze droge zwemtas huiswaards gekeerd en hebben we pannenkoeken gebakken.
De volgende dag ging Boukje iemand bezoeken in een ander ziekenhuis en ik ging mee. Dit meisje wilde alleen Boukje zien en heb zelf dus op de gang gewacht, na 1,5 uur wachten gingen we weer op pad( erg afriaans)de ijzige kou in (dit dus niet).
Toen gingen we op weg naar de Ikea. Daar zal ook een hele groot winkelcentrum bij en hebben we dus een beetje geshopt. Ook nog een nieuwe puzzel gekocht zodat ik daar thuis weer aan kan beginnen nu de andere af is. S'avonds heerlijk gerelaxed.
Zondag hebben we gelanglaufd en heb ik echt kennis kunnen maken met de russische alcohol cultuur. We gingen met een groep van in totaal 8 heen. We moesten eerst met de bus en toen met de trein. Het was ergens buiten de stad in bosrijk gebied. De jongeren hadden een flinke voorraad alcohol op zak en niet alleen maar bier. De chapgne werd in de trein ontkurk en de wodka werd gretig genuttigd. Ik wist niet zo goed wat ik ervan moest denken maar het leek me wel zo verstandig er niet aan mee te doen. Boukje en ik zaten keurig aan de icetea. De plek waar we uiteindelijk gingen langlaufen was echt een plaatje. Midden in de bossen tussen ondergesneeuwde huisjes. Toen iedereen zich warm had gedronken kon het gaan gebeuren. Boukje en ik hadden allebei 0 ervaring dus zeker het begin was erg moeilijk. Hier is het niet zo vlak als in Nederland en moesten dus heuvels op en dat viel niet mee. Eraf was nog moeilijker en ben dus ook heel vaak gevallen. Op een gegeven moment heb je ook zoveel vaart en kan je niet stoppen. Je weet dat je gaat vallen en het is wachten op dat moment. Na 1,5 km hebben Boukje en ik maar besloten niet verder te gaan want het erg zwaar en koud. Toen wij eindelijk terug waren was het wachte op de rest. Die liet wel evevn op zich wachten en wij waren volledig koud geworden met al die natte kleren. UItendelijk nog een hele lange terugrit gehad en waren we om 11.00 eindelijk thuis. Het warme water deed gewoon zeer op mijn lijf zo koud was ik maar ben wonderwel nog niet verkouden.
Maandag de planning maar even omgegooid alla Afrika want we konden het na de zware zondag niet opbrengen om er vroeg uit tegaan.
Uiteindelijk maandag rond een uur of 2 de deur uitgegaan op weg naar het Hermitage. Moet toch een beetje cultureel doen nu ik hier ben. Na een hele tocht bleek het verrekte museum ook nog eens dicht op maandag. Onverrichte zaken dus weer terug. Toen maar was aan de huishouding gegaan. BAdkamer schoongemaakt, stofzuigen en koken en toch hebben we het leuk.
Vandaag dan eindelijk naar het reusachtige Hermitage geweest en ik ben er over uit: ik ben niet cultureel. Boukje ging al heen met verschrikkelijke tegenzin maar ik moest en zal heen. Zodoende een dik half uur buiten in de rij en toen eindelijk naar binnen. Zijn welgeteld 40 minuten binnen geweest en hebben vast het meeste gemist maar ik vond het niet erg interessant maar ben wel blij dat ik gegaan ben. Na dot uitstapje hebben we gemaakt dat we thuis kwamen en hebben we GTST gekeken op de laptop, heerlijk. We gaan zo ff wat eten en het treven is om 21.00 op bed want we maken het steeds veel te laat.
Morgen weer naar het ziekenhuis en dan moet Boukje weer naar school. Donderdag al weer het laatste dagje en zullen dan ook nog wel ff wat leuks gaan doen.

Het is toch nog weer een heel verhaal geworden, mijn excuses daarvoor. Tot heel snel in ieder geval en probeer donderdag nog wat te schrijven. Heb trouwens nog wat foto's op mijn hyves staan maar zal hier ook nog wat proberen te uploaden.

Veel liefs Karin

  • 23 Februari 2010 - 14:51

    Jet:

    Zo zeker lang verhaal, maar zijn weer op de hoogte. Heel fijn dat je het daar zo leuk hebt samen met Boukje. Ga nog ff naar je foto's op hyves kijken. Geniet er nog van en tot vrijdag!
    Liefs Jet

  • 23 Februari 2010 - 15:26

    Marleen:

    Super om je lange verhaal te lezen! Wat maak je in zo korte tijd veel mee.. Nog even lekker van genieten ben benieuwd naar je verhalen als je terug bent

    Liefs Marleen

  • 23 Februari 2010 - 16:04

    Peter & Lisa:

    hey karin

    wat een verhaal weer. leuk om te lezen dat je je goed vermaakt. Maar als je je goed vemaakt gaat de tijd wel snel en dan is het ook weer zow vrijdag en dan ben je weer op nederlandse bodem ik zie je vrijdag.

    groetjes peter& lisa

  • 23 Februari 2010 - 16:32

    Hans:

    Hallo Dames

    Prachtig verhaal maar dat wisten we al via hyves stiekum een beetje. Leuk om te lezen mooi te weten dat het goed met jullie gaat tijd vliegt als je plezier hebt. Bijna al weer vrijdag staan we weer op schiphol. Dat vinden we ook wel weer mooi. Veel plezier nog maak er nog wat van de laatste dagen we spreken elkaar weer
    Dikke tuut voor beide en tot soon
    Pa en Ma

  • 23 Februari 2010 - 16:58

    Roelof:

    Tsjonge, tsjonge. Wat een snelle reactie op mijn vraag. Bedankt voor het antwoord.

    gr. Roelof


  • 23 Februari 2010 - 18:00

    Henny:

    Hoi Karin,
    Fijn dat jullie het samen zo goed kunnen vinden. Maar ja, 26 februari nadert al weer…
    Het doet ons goed dat je Boukje tot steun kunt en wilt zijn, daar en in Nederland.
    Ja en het Hermitage, dat hebben jullie wel heel snel bekeken, dan moet Boukje er in mei nog maar een keer aan geloven :).
    Nog hele fijne dagen toegewenst en alvast een goede vlucht naar Nederland. Groetjes aan Boukje.

  • 23 Februari 2010 - 19:04

    Geke:

    Wauw Karin, wat een avontuur weer en vooral ook wat een sneeuw! Fijn dat je het zo naar je zin hebt.. Geniet er nog even van. Tot snel!

    Liefs Geke

  • 23 Februari 2010 - 19:23

    Fokke:

    Hoi Karin, mooie verhalen kun je schrijven. Fijn dat jullie het zo naar de zin hebben. De ski foto's laten zien dat de Olympische spelen voor jou net wat te vroeg waren! Je zou een goede kans maken voor één of andere medaille! Over vier jaar zal ik jou nauwlettend volgen! Kanshebber hoor! Fijne dagen nog en alvast goede reis terug. Groet van Boukje haar vader.

  • 24 Februari 2010 - 11:04

    Rianne:

    Hé Karin,
    Super verhaal weer!! Gaaf hoor!! En wat een sneeuw!! Vonden wij het in Nederland winter.. Valt dat ff tegen!!!

    Tot gauw!!

    Liefs Rianne

  • 24 Februari 2010 - 20:13

    Derkien:

    Jeetje Karin wat heb je weer leuke dingen beleefd! De tijd vliegt voorbij! Geniet van je laaste dagje Rusland!!

    X
    Derkien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rusland, Moskou

Rusland

Ik ga 12 dagen op bezoek bij Boukje in Sint Petersburg

Recente Reisverslagen:

25 Februari 2010

Bye bye sneeuw

23 Februari 2010

Africa All Over Again

18 Februari 2010

Dobrij djen

14 Februari 2010

Privet

09 Februari 2010

Rusland here I come (bijna)
Karin

Actief sinds 11 Aug. 2008
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 42350

Voorgaande reizen:

22 November 2015 - 28 April 2016

Karin goes Down Under (again)

05 Oktober 2014 - 14 November 2014

Down under, Australië

04 September 2011 - 20 September 2011

Het wilde westen, USA

14 Februari 2010 - 26 Februari 2010

Rusland

20 September 2008 - 22 Januari 2009

Chipata Zambia

Landen bezocht: