Ale Ale Zimbabwe - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Karin Holties - WaarBenJij.nu Ale Ale Zimbabwe - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Karin Holties - WaarBenJij.nu

Ale Ale Zimbabwe

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

24 September 2008 | Zambia, Chipata

Alé alé Zimbabwé

Ik zit gewoon in Afrika, het is echt geweldig, overweldigend en vooral onbeschrijfelijk


Na een lange tocht van in totaal 36 uur kan ik eindelijk zeggen dat ik op de plaats van bestemming ben voor de komende vier maanden, Chipata. De tocht was heftig, voor het eerst gevlogen en dat was gaaf. Had alleen niet verwacht dat het zó hard zou gaan. De vluchten verliepen ook voorspoedig en we kwamen zelfs een half uur te vroeg aan in Lilongwe. Dat had ik toch echt niet verwacht; mijn eerste ervaring met Africa en dan gewoon een half uur te vroeg aankomen, niet echt Afrikaans. Gelukkig geen man overboord, het werd al snel gecompenseerd. We konden twee uur wachten op het vervoer dat ons naar Chipata zal brengen. We reden met twee wagens die kant op en al snel bleek de communicatie tussen beide niet goed te lopen. We waren elkaar na de eerste bocht al weer kwijt. De jongens bleken de bus om te ruilen voor wat later bleek een kapotte. Wij stopten overal in Lilongwe voor boodschappen en dachten dat de rest dit wel zou weten. Na een uur werden de jongens ongerust en probeerden ons te bellen. Toen we ze tegen kwamen stonden ze aan de kant van de weg met een kapotte bus. Al snel kwamen we erachter dat ze helemaal niet ongerust waren maar ons gewoon nodig hadden om te trekken.
Het rijden door Africa was echt heel bijzonder. Alles is bruin, rood en dor. Overal zie je mensen lopen of fietsen. Zelf over paden ver buiten een dorp. Het is echt net als in een film en echt heel moeilijk te beschrijven. Het is gewoon echt Afrika maar kan er echt van genieten, ook na zo;n lange rit.
Over de tocht van Liliongwe hebben we al met al 6 uur over gedaan, normaal staat er 2 voor. Rond 01.00 waren we dan eindelijk op het Craft Centre, gelukkig hebben we wel veel lol gehad onderweg (buikpijn zelfs, van het lachen). Bij aankomst bleek de stroom niet te werken dus het was echt even aanpassen. We waren moe en wilden slapen maar konden natuurlijk niets vinden in het donker. Het enige wat wel opviel was een giga kakkerlak in het toilet en die wilden we juist niet zien. Welcome to Africa.

De volgende dag hebben we eindelijk Chipata kunnen zien bij dagicht. Echt heel mooi. We wonen op een kleine 300 meter van de jongens. Het is een soort studentenhuis met 5 kamer. Wij delen met zijn drieen 1 kamer en we hebben een eigen woonkamertje met alleen 1 tafel en vriezer.Er zijn 4 douches en 4 wc’s die we moeten delen met de andere meiden. Het is nog niet helemaal duidelijk hoeveel meiden er wonen, we hebben er in ieder geval heel veel ontmoet. Het is wel echt even wennen hoor. Er is 1 wasbak en van hygiene hebben ze echt nog niet gehoord. Ook zijn er echt heel veel spinnen en hebben we kakkerlakken en hagedissen gezien. Het ruikt ook echt heel erg raar in ons huis maar het zal wel wennen.

De afgelopen dagen hebben we de bisschop ontmoet en hebben we kennisgemaakt met Chipata. Allemaal echt heel erg indrukwekkend en moeilijk uit te leggen. Ik hoop dat ze foto’s een beetje voor zich spreken.

Al met al gaat het goed met me, ik vermaak me prima. De groep is erg gezellig en we hebben al heel erg veel gelachen. We hebben al regelmatig zonder stroom gezeten en vandaag zelfs al zonder water maar ik red me wel. Onder het motto ‘geef nooit op’ geven we nooit op.
Ik weet zeker dat het helemaal goed komt, de komende dagen zullen we meer informatie krijgen over het project en heb er nog super veel zin in.

Iedereen ook bedankt voor de lieve kaartje en cadeautjes die ik heb gekregen. De dingen die ik pas in Zambia open mocht maken heb ik maandag pas open gemaakt, is dat niet knap? Vond het echt heel gaaf.

Ik heb inmiddels ook een simkaart met het volgende nummer:
+00260979211269.

Tot de volgende keer

  • 24 September 2008 - 09:55

    Marlous:

    Hey Karin,

    Ook jou waarbenjijnu site heb ik ontdekt! In één woord geweldig.. Heb veel aan jullie gedacht deze week, of jullie wel goed zouden aankomen en gelukkig is dat ook zo!
    Doe voorzichtig en geef Kirsten een dikke knuffel van me.

    Liefs, Marlous (Windesheim)

  • 24 September 2008 - 10:09

    Marleen:

    waauw wat klinkt het super gaaf. Ik heb deze week meerdere keren aan je gedacht en zat vol verwachting op je verhaal te wachten! Ik ben blij dat je reis goed verlopen is en dat de eerste indrukken positief zijn!

    Succes met je project!

    Ps: heb je de puzzel al afgekregen?? ;-)

  • 24 September 2008 - 10:24

    Anneloes:

    heey karin,

    mooi dat je het daarna je zin hebt.
    ik zal je blijven volgen via je site;).

    groetjes

  • 24 September 2008 - 10:29

    Harco:

    Heey schatje

    Je bent al een echte Zambiaan zie ik.
    Gelukkig is alles zoals je verwacht had en heb je het super naar je zin.

    Have fun en we spreken elkaar nog.

    Greetz Harkie

  • 24 September 2008 - 12:28

    Lisa:

    hey!
    super om te lezen dat je het naar je zin hebt en goed bent aangekomen!
    uiteraard kijken we elke dag even op je site of er alweer wat nieuws op staat!

    Liefs!
    lisa&Peter

  • 24 September 2008 - 13:22

    Sjanine:

    Hee,,

    Super dat je goed aan gekomen bent.:D
    Erg leuk je verhaal te lezen,,
    Puzzelen ben je even mee bezig of valt het mee:D??:D

    Kijk uit na je volgende verhaal

    Liefs sjanine

  • 24 September 2008 - 13:51

    Harry Jeanet & Kids:

    Hoooiiii Karin!!!

    Leuk je eerste berichten te lezen!! Indrukwekkende foto van de markt!!
    We zijn benieuwd hoe het je verder zal vergaan en of je met al je enthousiasme lekker aan de slag kan met je project!! Veel succes, veel plezier en geniet van alle ervaringen die je opdoet!!
    Greettzzzz from Koekange-city

  • 24 September 2008 - 16:26

    Fam. Veld:

    hey,
    ik hoorde van harco dat je bent aangkomen, dus we kijken snel op je site, zijn benieuwt hoe het dara is maar het klinkt echt geweldig.. alleen die dieren nog niet zo, maarjah hoef je je niet alleen te voele ;), maar heb het idee dat dat ook niet gaat gebeure met die gezellig groep.. Veel plezier nog en succes met je project
    Groetjes,
    Geert, annie en agnes

  • 24 September 2008 - 16:39

    Albert En Coby:

    Hoi Karin,
    Wat een belevenissen alweer en je bent er nog maar net!! Mooi dat het allemaal leuk is en dat de groep gezellig is. Mis je de koekangers ook niet zo erg toch!!!
    Geniet van alles.
    groetjes Albert en Coby

  • 24 September 2008 - 16:57

    Geke:

    Dag schat!!!

    Wat een feest al die beestjes! Haha.. En je hebt je kado's in de koffer laten zitten tot in Zambia. Ben trots op je
    ! (Niels ook)

    Geniet ervan!!

    Liefs Niels en Geke

    PS: ik ben ook nieuwsgierig of de puzzel af is? En of je je hele koffer al leeg hebt gehaald ;)(Marleen is denk ik ook benieuwd!)

  • 24 September 2008 - 18:48

    Pa En Ma:

    Leuk verhaal we weten nu waar je terrecht bent gekomen en hebben alle vertouwen dat dit avontuur goed afloopt ga zo door
    Dikke kus PA en MA

  • 25 September 2008 - 06:09

    Arno En Jet:

    Hey Karin!
    Sa wa dii kha! Pak je direct een beetje Thais mee :)
    Superleuk om je verhaal te lezen. Die foto van de markt spreekt inderdaad voor zich.
    Hou ons op de hoogte!
    Veel liefs Arno en Jet

  • 25 September 2008 - 10:52

    Appie En Wappie:

    Hoi Karin,

    Leuk dat het zo naar je zin is daar.
    Vonden het wel moedig van je om gelijk naar Afrika te vliegen terwijl je dat nog nooit hebt gedaan.
    Maar blij dat het is mee gevallen.
    Had Harco nog aan de lijn en die vertelde dat je heel enthousiast en blij klonk aan telefoon.
    Hopen dat het zo blijft en dat het allemaal een succes wordt.
    En die insekten?? Niet bang?? Brrrr.
    Verder vooral blijven schrijven en foto's plaatsen errug leuk om te lezen en te zien.

    Groetjes vanuit Hoogeveen

  • 25 September 2008 - 13:18

    Hilda Henk:

    Wauw wat een reis hé. 36 uur lang.Maar goed, je hebt het prima doorstaan.
    Fijn dat je nog zo positief kunt reageren. Zo moe en dan dat alles nog tegen zit ook, stroomuitval e.d.Knap van je hoor.
    Zeg maak er wat van. Heel veel succes!
    En we blijven je volgen.

    groeten uit Koekange van Henk en Hilda

  • 25 September 2008 - 14:00

    Jasper En Rianne:

    Hé Karin,
    Wat heb je alweer een boel mee gemaakt!! Geweldig!!! En de puzzel al in elkaar geplakt voor boven je bed!!!!

    Succes met je project en maak er een super gave tijd van!!!

    Liefs Jasper en Rianne

  • 25 September 2008 - 19:21

    Jeroen:

    Heey Karin,

    Goed om te horen dat de reis goed is verlopen. Nu van start met het project, daar zul je nu ook wel zin aan hebben.

    Trouwens die markt bij ons in IJhorst kan niet tippen aan die van Chipata.... daar is het vaak niet zo zonnig als op de foto. ;)

    Nou veel plezier daar, ik hou de boel in de gaten.

    Groetjes Jeroen

  • 26 September 2008 - 08:00

    Esther:

    Hey Karin,

    Bijzonder hoor dat je nu daar zit. Het klinkt al erg spannend allemaal. Genietse en tot horens!

    Groetjes Esther

  • 26 September 2008 - 12:31

    Jan,Henny En Erik-Ja:

    Hallo Karin,
    Heb net je eerste verslag gelezen. Leuk!! Succes met je project en vooral veel plezier.
    Groetjes uit De Wijk.

  • 26 September 2008 - 12:39

    Sandra:

    Hey Karin,

    dus je eerste vlucht overleeft. Leuk om je verhaal te lezen hoe het je de eerste dagen is vergaan. Maar dan eindelijk in Afrika! Succes met de studie en met het handwassen, haha. Wacht op je volgende berichtje!!! En Olé Olé....

    Groeties Sandra

  • 28 September 2008 - 03:29

    Roelof:

    Hey Karin, heb ik helemaal even gemist dat je al bent vertrokken. Was er geen feestje? (grapje)Want wie kom ik tegen in Bangkok!? Arno en Jet. en daar moest ik het van horen. Maar doe vooral je best en geniet ervan. maar dat laatste lukt volgens mij al aardig. ik zal je verder wel volgen.

    groeten Roelof

    ps. nog even reclame maken voor mijn eigen site. www.rogu.waarbenjij.nu.

  • 28 September 2008 - 17:13

    Jaap En Jenny:

    Hoi Karin.Heel veel succes in Zambia we weten wat het is om een te volgen op waar ben je nu.Maak er wat van en heel veel sterkte daar we blijven je volgen de groeten van de pa en ma van roelof.

  • 29 September 2008 - 08:13

    Geeke Westerhout:

    Hallo Karin,

    Fijn dat je de reis goed doorstaan hebt! Leuke foto's. Heb wel aan je gedacht in mijn vakantie.
    Leuk feest gehad?
    Ik hoor het wel van Esther, de gaande vrouw.
    Nou tot horens. Ik ga me weer in het werk verdiepen.

    groetjes, Geeke

  • 30 September 2008 - 10:26

    Willie:

    he karin,

    wat kun jij super schrijven echt leuk om te lezen over het hoe en wat daar. ik ben benieuwd naar je volgende story. veel plezier nog en geniet ervan!

    smokkies willie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karin

Actief sinds 11 Aug. 2008
Verslag gelezen: 205
Totaal aantal bezoekers 42354

Voorgaande reizen:

22 November 2015 - 28 April 2016

Karin goes Down Under (again)

05 Oktober 2014 - 14 November 2014

Down under, Australië

04 September 2011 - 20 September 2011

Het wilde westen, USA

14 Februari 2010 - 26 Februari 2010

Rusland

20 September 2008 - 22 Januari 2009

Chipata Zambia

Landen bezocht: