Run Karin Run - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Karin Holties - WaarBenJij.nu Run Karin Run - Reisverslag uit Chipata, Zambia van Karin Holties - WaarBenJij.nu

Run Karin Run

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

27 Oktober 2008 | Zambia, Chipata

Hey lieve allemaal,

Allemaal weer super bedankt voor al jullie reacties, mailtjes en telefoontjes. Ik vind het zo leuk om op de hoogte gehouden te worden van alles wat er in Nederland gebeurd. Zo heb ik begrepen dat twee teams van de korfbal kampioen zijn geworden, super en natuurlijk gefeliciteerd. Nu hebben jullie wel weer een feestje verdiend.
Inmiddels heb ik ook wat foto’s gezien van de SPAR, raar idee dat ik nu niet meer naast de Golff woon. Op de foto’s komt me helemaal niets me meer bekend voor en ben benieuwd hoe het er in het echt uit ziet.

Zit nu een ruime maand in Zambia en al die tijd heb ik gedacht dat de mensen niet gehaast zijn. Ben er nu wel achter gekomen dat dit toch niet helemaal klopt. Met de meiden zijn we naar een kitchen party geweest en toen we met veel moeite weg konden, details vertel ik later, bleken we iets te zijn vergeten. De buurvrouw van de jongens was ook mee en vertelde ons dat we zeker terug moesten. Run, run, zei ze dus deden we dat. Echt bizar dat een afrikaan je verzoekt om je te haasten.
Één dag later moesten we voor een activiteit op het Craft centre zijn. Het programma begon om 19.30 en wij hadden het idee om rond 19.45 heen te gaan gezien het feit we vaak moeten wachten. Stipt om half 8 kreeg in telefoon met de vraag waar we bleven, ze waren op ons aan het wachten. De meesten snel de wijn achterover slaan (ja, Karin aan de wijn), ik heb hem maar laten staan. Toen we aankwamen bleek er nog niets op het punt van beginnen te staan, hebben zelfs nog een uur moeten wachten.

De tijd vliegt echt voorbij. Dit zie ik als één van de tekenen die aangeven dat ik het echt prima naar mijn zin heb. Heb wel regelmatig dat ik s’morgens wakker wordt en dat denk ik dat ik thuis ben en dan doe ik mijn ogen open en dan zie ik een klamboe en links en rechts van mij mensen. Heb maar 1 keer gehad dat daar even van baalde.
Ook heb ik eigenlijk geen tijd voor een spelletje of even rustig te lezen maar mis het niet.

De eerste gasten hebben we ook mogen ontvangen. De ouders van Robbert-Jan zijn een weekje geweest en dat was erg leuk. Ze zijn een paar dagen bij het Craft Centre geweest en een paar dagen naar het safaripark waar wij ook zijn geweest. Merk nu wel dat ik aardig ingeburgerd ben. Zij vonden uiteraard alles bijzonders en nieuw en ik kijk er helemaal niet meer zo van op, wederom een goed teken.

We hadden er al vaak naar verlangd en over gefantaseerd maar vorige week was het eindelijk zover; we hebben gezwommen. Dat was echt een verademing en echt super leuk. Noel, de buurman van de jongens, is met ons mee geweest en Father Matthias heeft ons gebracht. We zijn naar een lodge geweest ongeveer 30 minuten rijden bij ons vandaan. Het was geen groot zwembad en je kon overal staan maar hierdoor wel ideaal voor negers die niet kunnen zwemmen, zoals Noel. We lummeltje gespeeld en Noel zou een goede zijn voor KIA met zijn schijnbewegingen en verwoestende blik. We gaan zeker nog vaker heen en Father Matthias heeft ons aangeboden om ons een keer mee te nemen naar villages in de buurt, erg leuk lijkt me dat.

Ook is mijn suit klaar zoals jullie kunnen zien op de foto. Ik heb hem ook al aangehad en krijg veel positieve reacties van de lokale bevolking. Ze waarderen het echt dat we hun kledingstijl overnemen.

Aan lichamelijke beweging is hier gelukkig ook geen gebrek. Alles moeten we doen met de benenwagen en vaak in de brandende zon. Regelmatig spelen we een potje volleybal met elkaar en laatst heb ik ook mijn eerste berg beklommen, of eigenlijk drie bergen achterelkaar. Het was echt heel stijl en zwaar maar uiteindelijk wel een prachtig uitzicht. Naar benden was een stuk makkelijker ook al gleed ik wel met enige regelmaat uit. Gelukkig wel heel naar beneden gekomen.

For better and worse
Samen met de buren van de boys zijn we naar een echte Afrikaanse wedding geweest en dat was heel bijzonder om mee te maken. Het zou om 13.00 beginnen en de ochtend ervoor hebben we nog wat boodschapjes gehaald en aangezien dat veel tijd in beslag neemt was het flink aanpoten om op tijd klaar te staan. Toen we om iets over 1 bij de jongens kwamen bleek dat we pas rond 13.30 weggingen, had ik mijn tanden ook nog wel drie keer kunnen poetsen.
Uiteindelijk liepen we helemaal opgedirkt (op hakken) naar het Craft centre toe. Ik dacht dat we aan de late kant waren maar dat was helemaal niet zo. Het was eigenlijk nog best wel leeg. Rond 14.30 kwam het bruidspaar eindelijk. De zaal was al wat voller maar was nog lang niet vol. Ik had ook verwacht dat iedereen er helemaal uitgedost bij zou zitten maar dat was niet zo. Sommige zagen er wel mooi en verzorgt uit maar anderen liepen in gewone kleren die ze anders ook aan zouden hebben. Er waren 3 kinderstelletjes die het bruidspaar voor gingen met dansen. Deze kinderen gingen dansend down the ile met het uiteindelijke bruidspaar erachteraan. Het was erg mooi en bijzonder om dat te zien. De man en de vrouw waren allebei in het wit. Toen ze naar binnen liepen werden de vrouwen helemaal gek, ze begonnen te goelen en te schreeuwen en dat schijnt heel normaal te zijn. Ze gingen op het podium zitten met alle kinderen en toen kon het beginnen, uiteraard met een gebed. Guest of honeur was de burgemeester, hij heeft iets verteld wat ik niet kon verstaan. Ook hebben de families van het bruidspaar gesproken maar gelukkig niet zo lang. Toen werd het tijd voor de overhandiging van de cadeaus. Eerst de guest of honeur, toen family en vrienden en toen aanverwanten ofzo. Wij moesten natuurlijk als laatste omdat wij het hele bruidspaar niet kennen. Wel grappig om te zien wat er allemaal werd gegeven. Ze wilden graag huisraad en die hebben ze ook gekregen. Ik zag en tapijt en keukentafel voorbij komen en heel veel pannen. Wij hebben ook pannen gegeven en ze zullen nu wel tientallen pannen hebben.
Alleen de mensen met een cadeau mochten naar voren komen om het te overhandigen. Wij (de meiden) en Noel mochten het geven en zo kwam het dat ik helemaal naar voren moest lopen op hakjes en een veel te gladde vloer met 2 pannen in mijn hand. Gelukkig ging het goed maar het lopen ging niet bepaald elegant. Ik heb ze gefeliciteerd en bedankt dat we erbij mochten zijn. Toen ik van het podium afliep hield de burgemeester me aan en maakte een grapje over zijn toespraak, toch leuk dat socialisen.
Na de cadeaus was er tijd voor eten. Het was een lopend buffet maar het liep niet zo hard. Weer waren wij als laatste en toen wij het eten hadden ging de ceremonie al weer verder. De taart zou worden aangesneden. Op muziek brachten te kinderen het mes naar het bruidspaar toe, weer erg mooi om te zien. Toen ze uiteindelijk elkaar gingen voeren werd er weer uitbundig gegild en gejoeld door de vrouwen, echt een oorverdovend geluid. Toen ze later de dansvloer openden waren sommige vrouwen helemaal niet meer te houden. Ze kropen over de vloer en boenden de vloer met hun handen, echt heel bijzonder. Noel nam ons (Boukje, Kirsten, Sjoerd en Karin) mee naar de dansvloer en toen moesten wij nog gaan dansen. Ze wilden net de muziek stoppen maar omdat wij wilden dansen hebben ze nog muziek gedraaid. Toen we op de dansvloer stonden werden de vrouwen weer helemaal gek. Als snel stond er een hele kudde om ons heen. Ook kregen we op een gegeven moment geld van een vrouw. Dit is een blijk van dankbaarheid omdat we dansen, wel bijzonder. Na het dansen was het al snel afgelopen. Intussen waren er veel straat kinderen gekomen die de restjes van het eten wilden hebben. Het eten wat over was werd naar buiten gegooid en alle kinderen doken er op af, wel bijzonder. Noel zij dat dit niet zo hoort maar er was niemand die er wat van zei.

Een week later zijn we met de meiden en Corida naar een kitchen party geweest. Dit gaat vooraf aan een bruiloft en is alleen voor vrouwen. Wederom heel bijzonder om mee te mogen maken. Karin weer op de hakken en in een rok op naar de party. Het zou eigenlijk om 13.00 beginnen maar omdat we al aardig ingeburgerd zijn hebben we er zelf maar3.30 van gemaakt. Toen we wij Corida kwamen was ze natuurlijk nog lang niet klaar. Uiteindelijk zijn we om 14.15 die kant opgelopen. Het was veel drukker als bij de bruiloft, de zaal zat echt nokkie vol met alleen maar vrouwen. Uiteraard hoort er bij een party cadeaus en de hele keukenraad voor drie keukens is volgens mij compleet. Heb wel 50 pannen voorbij zien komen.
Rond 15.30 kwam de toekomstige bruid er eindelijk aan. Ze liep onder een doek met een vrouw voor haar en achter haar. Ze mocht duidelijk niets zien. Ook bij deze ceremonie weer kinderen die heel mooi gingen dansen. Het bruidje werd naar het podium geleid en daar moest ze gaan zitten, nog steeds onder de doek. Even later kwam haar man met zijn familie naar binnen. Zij gingen richting het podium en na heel wat gedoe werd het kleedje eraf gehaald. Samen gingen ze staan en liepen ze weer richting de uitgang. Halverwege gingen ze uit elkaar. Ze gaven nog een passieloze zoen en het publiek werd gek. De man ging weer weg en de vrouw ging weer zitten op het podium. Na weer een poos wachten mochten we gaan eten. Het eten smaakte weer lekker en de vrouwen vochten haast om het bier. Na het eten en wat drinken wilden we weg gaan, maar toen we buiten kwamen wilden ze dat we gingen dansen. Wij toch maar weer naar binnen en toen ging het helemaal los. We moesten het podium op en dansen met de jonge meisjes en twee vrouwen met djembees. We stonden met de kont naar het publiek toe en toen ik me omdraaide stond de hele zaal voor aan het podium. Echt gekkenwerk, iedereen klappen en gillen en ik maar schudden met die kont. Na de muziek wilden ze dat we geld gaven maar dat hadden we niet bij ons, dat was wel een beetje lullig. De moeder van de bruid en de moeder van de groom ontmoet en die waren erg blij dat we er waren. De moeder van de man wilde dat we even wachten want dan kwam haar andere zoon eraan. Hij heeft een camera en wilde vastleggen dat wij er waren. Door alle hectiek, we moesten met iedereen op de foto, waren we helemaal vergeten om te wachten voor de jongen met de camera. Toen we een gaatje zagen zijn we gevlucht en toen we bijna thuis waren kwamen we erachter dat we niet op de camera waren geweest. Wij overleggen met Corida en die zei dat we maar terug moesten. Ze zei zelfs dat we moesten rennen. Dat was voor het eerst dat ik een afrikaan heb horen zeggen dat we ons moesten haasten, heel bijzonder. Toen we bezweet en buiten adem terug kwamen wilden weer allemaal mensen met ons op de foto en uiteindelijk kwamen we ook op de film. Voelde me een of andere bekendheid.
Ook hebben we gezien dat de bruid een taart geeft aan haar schoonmoeder. Op de taart staat ‘brides respect’. Ze moest helemaal door haar knieën, heel langzaam om die taart te geven. De hele middag en ook bij deze traditie was de bruid niet blij, ze keek erg ongelukkig en toen ze diezelfde taart aan haar eigen moeder moest geven ging ze huilen. Als je als vrouw gaat trouwen dan verlaat je als het ware je eigen gezin om binnen het gezin van je man te worden opgenomen, vandaar te emoties en de trieste blik. Toen we eindelijk weg konden was het ff bijkomen. Maar wat weer een geslaagde middag. Echt super om mee te mogen maken.

De kabouterdans
Afgelopen weekend zou ik een nachtje met Kirsten en Father Odron naar Petouki gaan om daar activiteiten bij te wonen. Vrijdag om 11.00 zouden we vertrekken en in was er al helemaal klaar voor. Echter, om 10.00 kreeg ik telefoon met de mededeling dat het niet door ging. Dat was even omschakelen maar wel typisch Afrikaans. Aangezien er ook activiteiten waren op het Craft Centre zijn we daar heen geweest. Toen we aankwamen hebben het programma gekregen en meteen werd er van ons verlangt dat we mee gingen doen. S’middags stond er dansen op het programma en s’avonds een modeshow. Wij snel naar huis en een dansje geoefend. We wilden natuurlijk iets Nederlands en volksdansen kan ik niet dus zo kwamen we uit op de irritante kabouterdans. Na kort oefenen moesten we eraan geloven. Boukje, Kirsten en ik bestegen weer het podium en daar gingen we los. Iedereen kon het zichtbaar waarderen maar ik vond het liedje wel lang duren. We waren allemaal blij dat we het gehad hadden.
S’avonds gingen we ook meedoen met de modeshow in onze traditionele suits op hakjes. Na lang wachten was het eindelijk zover; we mochten we over de ‘catwalk’ paraderen, wederom op de muziek van de kabouterdans. Na ons optreden begon de echte modeshow en draaiden ze weer de kabouterdans en ‘ik heb een boot’. Ze moesten toch eens weten op wat voor muziek ze aan het lopen waren.
De volgende avond stonden er toneelstukken op het programma en daar zijn we met zijn allen wezen kijken. Toen werd ik gebeld met de vraag waar we bleven en vervolgens moesten we nog een ruim uur wachten. Alle activiteiten die we hebben bijgewoond waren best wel vermoeiend. Het was wel heel interessant maar tussen het ene optreden en het andere zit wel een kwartier tussen, je moet zoveel wachten.
Uiteindelijk was het wel een super druk maar geslaagd weekend. Weer heel vaak op het podium gestaan wat hier eigenlijk heel gewoon is en het merendeel op hakken gelopen i.p.v. m’n gympies.
Erg mooi om te zien is dat de jongeren graag aan elkaar laten zien waar ze goed in zijn en aangezien iedereen goed is in dansen is er heel wat afgedanst. Ze zijn hier ook geen enkele motivatie nodig, iedereen doet spontaan mee.

Project
Afgelopen weekend hebben we dus allerlei activiteiten bijgewoond die ons een goed beeld hebben gegeven van de manier waarop activiteiten worden georganiseerd. Deze informatie hebben we verwerkt in een verslag en kunnen we in de toekomst gaan gebruiken. Het is erg mooi om te zien dat alle jongeren hier zo spontaan zijn en zonder schaamte hun talent aan de anderen laten zien. Ik moest eerst wel even een drempeltje over voordat ik met plezier voor zo’n groep sta.
Ook zijn we vorige week naar het ministerie geweest en hebben we kennisgemaakt met de man die gaat over de jeugd. Een heel aardige man waar we zeker wat aan zullen hebben. We hebben een interessant gesprek gehad en aangegeven welke gegevens we graag willen hebben. Deze gegevens moet hij zelf allemaal op gaan zoeken maar ze moeten wel ergens zijn. Ook zullen we nog een afspraak krijgen bij een ander ministerie voor gegevens over onderwijs.
Kirsten en ik zijn ook druk bezig geweest met ons afstuderen. We hebben een opzet gemaakt maar weten nog niet helemaal of het goed is. We hoopten vorige op contact met onze docent, dit hebben we verzocht contact op de nemen via de mail maar opeens kwam ik erachter dat het herfstvakantie was.
Inmiddels hebben we ook theoretische informatie ontvangen over onderzoeksmethoden die we door gewerkt hebben. Deze week staan er afspraken met Odron op het programma en met lokale partners.
Het is wel even wennen dat we zo langzaam informatie los kunnen krijgen. We zijn vorige week al bij het ministerie geweest maar tot dusver nog geen concrete informatie. Ook zijn we er net weer van een afspraak met Odron. We waren uiteraard keurig op tijd op de plaats van bestemming maar hij belde af, onverrichte zaken dus weer naar huis. Gelukkig kan ik me er niet zo druk om maken. Er zijn nog genoeg dingen waar we aan kunnen werken en morgen is er gewoon weer een nieuwe dag met nieuwe kansen.

Tot zover maar weer, ik kijk uit naar jullie reacties

Veel liefs Karin

• 27 Oktober 2008 - 14:44

Geeke:

Hallo karin,

Ben weer helemaal onder de indruk van je uitvoerige verslag. Erg leuk. Ik verwacht natuurlijk wel een dansje op hakkenb als je weer hier bent.

Veel groeten,

Geeke

• 27 Oktober 2008 - 14:44

Rianne:

Hé Karin,
    Wederom een geweldig verhaal uit het o'zo mooie zambia!!! Super! En na al die toneelervaring kun je straks zo bij de morgenstond!!! :) Handig jah!!!!
    Veel plezier!!

Liefs Rianne

• 27 Oktober 2008 - 14:50

Mirjam:

Hai Karin,

Wat kun jij leuke stukjes schrijven zeg!

Het is erg leuk om te lezen en ik kan me erg goed indenken hoe leuk je het daar hebt!

Geniet er nog van!

Ik hoorde van Geeke dat, als je terug bent, je hier nog even langs komt.
    Tot snel.

Groetjes Mirjam

• 27 Oktober 2008 - 19:06

Harry, Jeanet & Kids:

Karin....je had gewoon de cowboy & indianendans moeten doen!!!!
    Ik heb er een flinke tijd over gedaan om je leuke verhaal te lezen, vooral ook omdat hier om de beurt iedereen tegen mij begint te kletsen, totdat ik wanhopig uit riep: En nu allemaal de koppen dicht!!! Ik wil eerst Karin haar verhaal lezen!! Nah..toen wilde iedereen wel ff stil zijn, als ik beloofde dat ze dan straks wel je foto's mogen zien, dus dat gaan we nu ff doen!!
    En allemaal kampioensfeesten bij de korfbal, goed he!!
    Ciao!!!

• 27 Oktober 2008 - 20:17

Harco:

Hey schatteke
    Wat een leuke outfit zeg, ben er behoorlijk van onder de indruk.
    Ben echt super blij dat je het nog steeds zo ontzettend naar je zin hebt en ben benieuwd wat je met de kitchen party ervaring gaat doen haha.
    Doe ze groeten daaro en zet hem op.
    Het is zo Januari dus run Karin run!!

Love ya xxxx Harkie

• 27 Oktober 2008 - 21:21

Harrie En Hennie.:

Het ziet er prachtig uit Karin op hakjes.Enwat een leuke jurk zeg.Fijn dat het nog steeds goe met je gaat en dat je het goed naar je zin hebt Het begint hier al aardig koud te worden. Nou mei geniet nog maar lekker van je verblijf daar. Groetjesvan Harrie en Hennie.

• 27 Oktober 2008 - 21:29

Pa En Ma:

Hallo Hallo

Hier je nederlandse ouders vanuit het steeds kouder wordende nederland. We hebben blijkbaar bijna een Zambiaans kind gekregen en dit al na een maand afwezigheid. Staat je wel goed vooral die schoenen. Het lijken net echte dansschoenen. Je verhaal is helemaal goedgekeurd. Bewaar de pepernoten en chocoladeletter maar niet we sparen alweer voor een nieuwpakketje.
    Hou je haaks keep on running.
    Groetjes en dike kus Pa en Ma

• 27 Oktober 2008 - 21:40

De Oud Buurtjes:

Hallo Karin wat weer een prachtig verhaal en wat beleef je ontzettend veel en mooie dingen je danst er maar wat op los,het is ook een heel mooie studie die je hebt gekozen We hopen dat je het daar goed hebt,doe je best en tot kijk Koekange is nog niks verandert. Groetjes Gezinus en Gerda DOEIJ

• 28 Oktober 2008 - 16:59

Roelof:

Karin, het is hier koud. Heel erg koud! Maar eeeuh, weet je misschien ook of ze al weer snert verkopen bij de golff. Ik bedoel De Spar.

gr. Roelof

• 28 Oktober 2008 - 17:13

Roelof:

gr. Roelof

• 28 Oktober 2008 - 18:43

Hilco, Irma En Kids:

Hoi Karin,

Wat een verhaal zeg. Het is een verhaal wat je zo in één keer uitleest. Zoals je al weet het gaat hier vriezen en ze praten al over een elfstedentocht. Dat zal bij jullie in Zambia nog wel even duren. Goed om te lezen dat je het zo naar je zin hebt en ook de kleding die je daar draagt kun je zo meenemen naar Koekange en hier introduceren. Groeten en hou je haaks,
    Hilco, Irma, Arthur en Sigrid.

• 28 Oktober 2008 - 20:33

Albert En Coby:

Hallo Karin,
    Weer een mooi verhaal hoor. En de afrikaanse Karin ziet er goed uit!
    Heel wat anders als een spijkerbroek en gympen.
    Leuk dat jullie zoveel meemaken van de afrikaanse gewoontes.
    Veel plezier met alles,
    groetjes Albert en Coby.

• 28 Oktober 2008 - 20:56

Kees En Hilda:

Hallo Karin,

Leuk feest had je hier maar we zien dat dat daar ook goed kan plaatsvinden.
    We hebben nog niet alle verhalen gelezen maar we beloven dat we snel nog een reactie hierop geven.
    Hartelijke groeten

De huidige buren

• 29 Oktober 2008 - 19:12

Sander En Hilda:

hey zussie, je vermaakt je gelukkig nog steeds prima daaro!! Hilda en ik stonden vanmorgen om half 7 gezamelijk de autoruiten te krabben, terwijl jij daaro lekker rondloopt in zomerse sferen. Feest nog ma lekker door daaro en we wachten weer op je volgende verhaal!!
    Groetjes vanaf de Bernhardlaan

• 30 Oktober 2008 - 16:28

Derkien:

Hey Karin,

fijn te lezen dat je het zo naar de zin hebt daar. Het is nog mooier om te lezen dat je bijna geen tijd hebt voor spelletjes. Wij wel namelijk dus wij zullen steeds beter en beter worden. Geniet van de tijd daar!!!!Groeten Derkien

• 30 Oktober 2008 - 20:09

Alfred En Walda:

Hi Karin,

Nieuwe poging om een berichtje te plaatsen.
    De vorige keren zijn mislukt.

Het ziet er erg leuk uit in de jurk en de hakjes.
    Het verhaal is weer heel leuk om te lezen.
    Je maakt erg veel leuke dingen mee.
    Echt de tijd van je leven.
    Het is lastig om een voorstelling van te maken hier (bv foto's van safari).

Kan je wel echt wennen aan het tempo daar, je bent zelf nogal een "stuiterbal".

We kijken weer uit naar je volgende verhaal.

Groetjes Alfred en Walda

• 31 Oktober 2008 - 15:13

Peter :

Hey zus
    wat een lang verhaal weer!!
    kun je de volgende keer niet effe een samenvatting maken en naar mij toe sturen?:P
    ik ga volgende week een weekje bij je vriendje slapen want dan gaat de verbouwing beginnen!! en ik mag onder de waslijn slapen whaha. oh jah het is mij ook al weer gelukt om de crossmotor kapot te krijgen. Niet dat ik gevallen ben maar een vastloper. hij staat bij de garage en ze moeten de boel opsturen dus hij is weer goed kapot. En de maraton was weer een groot succes. zaterdag de tent stampvol en buiten stonden ook nog een paar groepjes er zijn 69 kratten bier doorheen gegaan en ik heb ook mijn best gedaan!!:P
    nou dit was hem maar weer van deze kant veel plezier en ik wacht op de samenvatting. whaha!! groetjes peter

• 01 November 2008 - 17:51

Jeroen Van Goor:

hey karin
    wat weer een gigantisch mooi en lang verhaal
    nooit gedacht om schrijfster te worden?
    veel succes met je project, en kijk alweer uit naar je volgende verhaal.
    groetjes van Jeroen

• 02 November 2008 - 09:00

Sandra:

Hey Karin,

staat je goed die jurk! Maar weer leuk om te lezen welke dingen je allemaal hebt beleefd. Wacht in spanning je volgende verhaal af.

Groeties Sandra

• 02 November 2008 - 10:50

Johan, Jenny En Leon:

Wederom een prachtig verhaal, in één adem uit gelezen.
    je beleefd wel wat hoor daar in dat verre Chipata. Ben blij te lezen dat je er goed vermaak en dat alles naar de zin is.
    Hier hebben we de eerste vorst al gehad en de winterjas is weer uit de kast gehaald. geniet maar lekker van het mooie weer daar.
    we houden je weblog goed in de aten en tot de volgende keer.
    Groetjes, de buren van nummer 30B

• 02 November 2008 - 21:56

Sjanine:

Hee Karin,,

Leuk hoor dat verhaal te lezen,, geweldig dat je je zo vermaakt:D
    Erg leuk die jurk!!:D

Kijk weer uit na het volgende verhaal,,

Liefs sjanine

• 03 November 2008 - 19:58

Vanessa:

Hoi Karin,

Wat fijn dat je het zo leuk hebt daar!

Leuk om dit alles te lezen en geinige foto's!!

heel veel groetjes Vanessa

• 04 November 2008 - 13:08

Lisa:

Heey zambiaan!

nog alles naar wens daar?
    je vermaakt je wel zo te zien!
    wat zou ik nu graag ook in en warm land zitten, het is hier zo koud!
    iedereen is ook zo lekker verkouden en ziek enzo..
    we hebben van het weekend bij je vriendje geslapen, fijn in een 1 persoons bed ;) en lekker in het bubbelbad gezeten, we hadden alleen niet door dat je nog ergens aan moest draaien voordat je bubbels had. dus wij hadden water stralen!
    heb je vorige week ook nog naar de beulhokke FM geluisterd?
    we hebben wel een plaatje voor je gedraaid!
    staat je trouwens leuk die afrikaanse Jurk en die leuke hak schoentjes! haha!
    kijk alweer uit naar je volgende Blog!

Liefs Lisa

• 04 November 2008 - 19:01

Geke:

Hey meis,

Wat een verhaal weer! Wat kun jij schrijven zeg. Heel erg leuk om op de hoogte te blijven van je belevenissen als feestbeest ;) en uiteraard de foto's te bekijken!

Geniet van alles!

Liefs Geke

• 09 November 2008 - 13:44

Henk Jan:

hey karin hoe gaat ie daar. je vermaakt je goed lees ik. nog geen heimwee gehad? en nieuwe mode lijn gevonden. groeten henk jan

• 10 November 2008 - 10:57

Trijnie:

Hoi Karin, wat een prachtig verhaal. En wat een belevenissen!
    Nog heel veel plezier daar en geniet er maar van.

Groetjes Trijnie.

• 10 November 2008 - 20:11

Esther:

Lieve Karin,

Wat kan jij schrijven zeg! Zit te lachen op de bank. En wat zie je er prachtig uit in je Afrikaanse outfit.
    Uit je verhalen merk ik idd dat je al aardig ingeburgerd bent. Heel herkenbaar ook dat wachten en wachten en nog eens wachten. Ben nu alweer bijna 3 weken terug uit Kenia en daar was wachten ook een terugkerend fenomeen. Vooral als iets was afgesproken, polle polle was dan vaak de kreet. Of te wel relax :-)
    Ik heb ook erg genoten van mijn werkvakantie. Heel veel gezien van hoe de mensen leven. Indrukwekkend vond ik het. Er werd ook veel gedanst en gezongen. Het zingen was prachtig, hard en helder.Kreeg er soms kippenvel van.
    Nou meid genietse daar en natuurlijk succes met jullie project.

Liefs Esther